-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist Fabrikksystemer - Servicemarked
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Ny BMW vindtunnel
Lavt støynivå fra ny vindtunnel
Det er mer enn aerodynamikk som utvikles i en vindtunnel. BMWs nyeste er verdens mest støysvake – og skal sørge for støysvake biler.
Varme og klima har lenge vært temaer når biler har gjennomgått vindtunnelforsøk.
Avanserte vindtunneler har vært utstyrt både med muligheter for nedbørsrekorder og med snøkanoner nok til å sende hele teknisk avdeling på alpin-kurs.
Selvfølgelig har man jobbet mye med støy og akustikk inne i disse laboratoriene. Men det har ikke alltid vært like greit, for vindtunnelen selv har ikke akkurat lekt lydløs.
Den nye til BMW er heller ikke lydløs, men den er bygget slik at den skal være optimal for aeroakustisk forskning og utvikling.
100 meter lang, 45 meter høy og 25 meter bred er den verdens største av sitt slag. Og med en bakgrunnsstøy på 54,3 dB(A) – lav-samtale lydstyrke – ved 140 km/t, er den også verdens mest støysvake. Støysvakt gulv og ellers ingen støyreflekser leser jeg i spesifikasjonene – hvilket skal tillate den mest naturtro simuleringen av hva som skjer ute på veien.
100.000 m3 i minuttet
En blåser på 4,5 MW kan klare å flytte 100.000 kubikkmeter luft hvert minutt med 250 km/t. Både tunnelstørrelsen på 25 meter og muligheten for 250 km/t, gjør at også konsernets kraftigste og største biler, som X7 og Rolls-Royce Phantom, kan tas under behandling der.
Et akustisk kamera med 216 mikrofoner som gir eksakt plassering av bakgrunnsstøy med en nøyaktighet på en centimeter imponerer også, sammen med noe de kaller laser vibrometer som benyttes til å måle mekaniske vibrasjoner over hele bilen. Kontaktløst, men helt synkront.
Her kan man skille rullestøy fra vindstøy, og her kan man måle motorsykler den ene timen og store biler den neste.
Hele laboratoriet befinner seg i et nytt bygg som tilhører FIZ-Gruppen (Forskning og Innovasjon). Halve bygget, med spesielt konstruerte bygg-elementer, brukes av vindtunnelen. Den andre halvparten er viet spesialtemaer i forbindelse med elbiler. Først og fremst høy-Volt batterier og invertere for fremtidens motorer.
Vi kan vel regne med at det er elbilene som også kommer til å få størst oppmerksomhet i vindtunnelen?