-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Stor spennvidde
Kinas Aion i begge ender av skalaen
Aion – et merke jeg regner med ingen av dere har hørt om før – stiller i lavere mellomklasse med den nye Y Younger og i det øverste segmentet med noe de ubeskjedent benevner som (ta den du, Nio!) «Kinas No.1 Superbil»!
Guangzhou Automobile Corporation, GAC, sendte noen aktive folk til blant annet Norge for noen år siden. Men det ble ikke noe av noe, og etterpå har det vært helt stille rundt dem.
Det eneste du kanskje har hørt om dem er at det var litt gøy da de viste en bil som het Trumpchi på amerikanske bilutstillinger i den forrige presidentperioden.
Aion-navnet dukket opp første gang for fem år siden, men det var først i 2020 det ble et selvstendig GAC-merke.
Den bilen som til uken skal presenteres som Kinas nr. 1 Superbil het da fremdeles GAC. GAC Enpulse var navnet på den oppsiktsvekkende konseptbilen den gangen.
Folkebil
La oss først ta den snille.
Aion Y Younger heter den, og er egentlig bare en ganske dyptgående facelift av den gamle Y.
Karosseriet er først og fremst frisket opp med noen røde kontrastlinjer, skjulte dørhåndtak og kraftig kontrastfarge-markerte både hjulbuer og sideskjørt.
Hovedlysene har et viftemønster, bak er det lysstripe i hele bredden og en litt smart, mønstret finish på platen under bakluken.
Sikter mot unge
Alt – åpenbart – for å trekke til seg de yngre, for hele bilen er konsentrert om et budskap: Younger er bygget for å gjøre det rimeligere for ungdom å kjøpe og eie en batterielektrisk bil.
Bilen er medium i volum: 454 x 187 x 165 cm på 275 cm akselavstand. Over 19 tommere får du ikke.
100 kW motor og 51,9 kWt skal kunne klare 430 km. Her er det jernfosfat pluss litium batterier det dreier seg om, grafen-batterier som de ‘lanserte’ for to år siden er åpenbart enda ikke aktuelle, i hvert fall ikke i dette segmentet.
Rimelig
Prisen tilsvarer litt over 17.000 dollar, billigere enn for fjorårets Y-modell. Den ble det solgt hele 120.000 av i fjor – et år da Aion solgte mer enn 270.000 biler.
I februar i år var de på mer enn 30.000 biler – hverken Nio eller Xpeng var i nærheten av 10.000.
Her er enda et bilmerke du ikke har hørt om som fortjener litt respekt.
Også for å ha konstruert noe som virker som det kan møte europeiske batterielektriske drømmesuperhyperbiler rett på.
(saken fortsetter)
Sportsbil
Det som startet som GAC Trumpchi Enpulse for tre år siden er nå i ferd med å komme i serieproduksjon med spesifikasjoner (og pris) som burde skape både oppmerksomhet og litt høytid blant vestens bilkjennere.
Akkurat som Neta GT vi presenterte deg for, for noen dager siden, er denne forholdsvis udramatisk. Ingen overdrevne origami-tendenser, ingen overdrevne åndedrettsorganer med underlige geometriske former, ingen forstyrrende elementer hengt på på utsiden.
Men også kineserne har vindtunneler og aerodynamisk kompetanse – jeg regner med det er tatt hensyn til både stabilitet og lav luftmotstand her.
1225 hestekrefter fortjener det.
Jeg hadde lenge mistanke om at det var David Hilton som hadde tegnet denne. Det var han som tegnet EP9-bilen til Nio, og etter den gikk an rett til GAC.
Euro-inspirert
Men jeg begynner å tvile litt nå som jeg har fått bedre bilder. Nio-bilen, som fremdeles står i entreen til Nio-stuene på Karl Johans gate i Oslo (trenger de ikke bilen sin lenger?), er meget mer Euro-kontinental med innslag både av klassisk Dino og supermoderne (fremdeles) BMW i8 med et par lett overdrevne innslag innimellom.
Aion Hyper SSR er mye mer et helt, litt brukt, såpestykke.
Etter GAC gikk forresten Hilton til noen start-up-folk i California. Men jeg lurer fremdeles på hvor den forholdsvis ferske Aion-logoen stammer fra. Den likner til forveksling på Nio sin.
Gode argumenter
For å forsvare påstanden om Kinas Super #1 bruker Aion to gode argumenter:
1) Alle de andre koster mer enn fem millioner yuan.
2) Ingen av de andre er kommet i serieproduksjon ennå!
Bilen måler under 4,6 meter. Polestar 1-lengde, var ikke den også ganske sportslig, om ikke akkurat Supeer? Men 1,2 i høyden er i hvert fall ti centimeter for meget sammenliknet med italiensk.
Innvendig er det også forholdsvis udramatisk, bortsett fra et litt annerledes superellipse-ratt og ganske funky seter. Det er skjermer her også – jeg ville håpe det gikk an å be den store i sentrum om å gå og legge seg når jeg ikke trengte den lenger.
Alle hjelpemidler
Tvillingmotor foran og bak og firehjulsdrift med alle elektroniske moment-fordelings-tricks som finnes. Også demperne og styringen er sterkt elektronisk påvirket.
Null til hundre på 1,9 er det eneste de foreløpig har meldt fra den avdelingene. Men om hk-tallet og prestasjonen gjelder den normale katalogmodellen eller Ultimate Track GT-versjonen, aner jeg ikke.
Det eneste jeg har skjønt er at Hyper SSR vil koste tilsvarende 187.000 dollar, mens den enda Hyprere HyperTrackSpecial-bilen vil koste deg noe som tilsvarer 60.000 dollar mer. Leveringer fra oktober i år.