-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
CNCAP:
Sikreste bilen i Kina
Huawei er kjent for elektronikk. Men nå viser den bilen de selger mest av gjennom sine egne butikker seg også som Kinas sikreste.
Det skal fort tilføyes at det er ikke Huawei som har konstruert selve bilen, men siden så mange av egenskapene som måles i sikkerhets-tester også avhenger av moderne elektronikk, må Seres (som er partner i Aito-prosjektet) og Huawei dele æren til denne felles virksomheten.
Aito M9 heter bilen som er en av de store salgssuksessene blant nykommerne.
Den traff markedet i februar, og i midten av juli, da China NCAP-resultatet kom, hadde den solgt 58.823 eksemplarer.
Nå bør det ikke være noen nyhet at kineserne også kan bygge sikkerhet inn i biler.
Flere med flagget til topps
Siden vi åpenbart bare stoler på Euro NCAP, var det ganske smart av Nio å få testet en av sine biler allerede i 2021.
Den gikk ut av testen med flagget til topps.
Etter det – var det ikke i fjor? – sørget både BYD og Xpeng for å vise at de kunne også bygge modeller som lå i det absolutte toppsjiktet.
Noen resultater som forresten gjorde det åpenbart at testkriteriene til E- og C-NCAP begynte å bli ganske sammenliknbare.
Så da Aito gikk ut i Kina med en stor kampanje som fortalte om Kinas sikreste bil, kan vi trygt regne med at den hadde kommet godt ut i Europa også.
Godt over snittet
Fem stjerner, selvfølgelig, men en samlet score som var bedre enn deres største konkurrent, Li Auto L9 og som plasserte Aito M9 på toppen av listen.
Det var den batterielektriske versjonen som ble testet (390 kW fra 100 kWt – målene er 523 x 200 x 180 cm på 331 cm akselavstand), og samlet prestasjon på 93,9 % er 11 % over gjennomsnittet på tilsvarende biler.
Enda viktigere: det er 2,6 % over hovedmotstanderen.
Delt opp i enkelte komponenter fikk M9 bare 75,38 % på fotgjengerbeskyttelse (men allikevel 3,2 % over snittet) mens innvendig beskyttelse fikk 97,79.
Da er det ikke mange promille igjen før bilen er perfekt. Altså: perfekt slik som teoretikerne vil ha den.
Den kan jo være en katastrofe å kjøre allikevel – det blir ikke målt av NCAP.