-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Med Huawei i ryggen
En ny kinesisk stjerne
Aito er en av de cirka 150 kinesiske bilmerkene du aldri har hørt om. Men med Huawei i ryggen og en sensasjonell debut av den nye modellen, er det mulig du kommer til å høre om den senere også.
Her har vi en av de andre forvirrede kinesiske merkehistoriene. Og det følgende er altså komprimert inn en tre år kort periode.
Den første Aito var basert på en Seres SF5 men kom senere som batterielektrisk. Den solgte elendig, og etter en stund kom Huawei inn i bildet, men bilene ble fortsatt produsert av Seres på deres produksjons-lisens.
Huawei bidro med sitt eget Harmony operativ-system, uten at det hjalp.
Med skikkelig press fra Huawei, som nå tilsynelatende anser Aito som sitt eget bilmerke, ble den oppdaterte M7 rekkeviddeforelenger-SUV-en lansert i september.
Eksplosjon
Det tok av så det holdt. Huawei sa det tok 10 uker før de hadde 100.000 bestillinger med innbetalt, ikke-refunderbart, depositum. Etter et rekordsalg i januar fortalte de om 140.000 ordres.
Salgstallene antyder at dette ikke er skryt. 20.000 utleveringer i desember og 31.000 i januar. En måned der Nio leverte 10.000, Xpeng 8.250, Li Auto 31.000 (men også forbrenningsbiler, ned både i forhold til desember og i forhold til forrige januar) og en måned der Zeekr leverte ut 12.500 biler – noe som er en voldsom (+ 300 %) vekst for dem.
En av grunnene til veksten av en bil som egentlig stammer fra juli 2022, er at den reviderte 2024-modellen dukket opp i september med en pris 6.000 dollar under originalen.
Med andre ord: mektige Huawei kastet seg også inn i Kinas blodige priskrig.
For ordens skyld: bilens spesifikasjoner er ikke oppsiktsvekkende: fem-seters SUV, 5050 x 1945 x 1760 millimeter på 2820 mm akselavstand. På batteri går den 240 km, med full tank har den til sammen 1.300 km rekkevidde.
Bred distribusjon
Bortsett fra at bilen selges gjennom alle Huaweis butikker i Kina, og det er flere av dem enn noen bilprodusent disponerer, er det programvaren om bord i Aito som vekker begeistring.
Harmony OS, fremdeles, selvfølgelig sammen med ADAS-systemet som nå heter ADS 2.0.
Det vil si, etter oppdateringene i januar heter det sikkert noe mer.
Opprinnelig het det bare at systemet skulle kunne bidra til tilnærmet selvkjøring i mer enn 300 kinesiske byer – uten tilgang på de spesielle HD navigasjonskartene.
I januar fikk de første 200 kundene Huaweis «Kart-frie NCA», som ligger i den såkalte V3.3.8 «smart driving version» av ADS 2.0. Nå er andre runde av utrullingen i gang, og om ikke lenge har alle Aito-eiere av M5 og M7 systemet om bord.
Det blir også stadig utvidet med informasjoner som skal gjøre det mulig å navigere i mange andre byer – fremdeles uten HD-kart. Huawei lover at det ikke er lenge før også europeiske byer er inkludert.
Smarte systemer
Systemet lanseres med mottoet: «Kjør overalt. Jo mer du kjører, jo smartere blir systemet»,
Vi snakker selvfølgelig selv-lærende AI her, og for et teknologi-elskende kinesisk publikum kan det virke som dette er en ekstra attraksjon.
Nå er det sannsynligvis større sjanse for at du skal oppleve ADS 2.0 med V3.3.8 – enn du skal oppleve en Aito.
Og da får du, forklarer Huawei, en assisten basert på GOD- (General Obstacle Detection) nettverket og RCR (Road Cognition & Reasoning) teknologien. Smarte systemer som er i stand til å håndtere 99 prosent av hindringene langs veien og som forstår kompliserte vei-systemer automatisk.
Gjenkjenningssystemet klarer sågar (snart i motsetning til meg) å skille forskjellige bilmodeller fra hverandre.
Huawei sier at systemet skal selvfølgelig ikke være eksklusivt for eget merke, men skal selges som hyllevare.
Men åpenbart med Aito i forkant en stund.