Lekestue
Lekestue
Lekestue
Lekestue
Lekestue
Lekestue
Lekestue
Lekestue
Lekestue
Lekestue
Lekestue
Lekestue
Lekestue
Lekestue
Lekestue
Lekestue
Lekestue

Lekestue

Det hyler i dekk og skinner i brede smil – årets store GTI-test leverte varene og avslørte forskjellene.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bil 11-2013.

Biltest er ikke bare forbrukstall, kollisjonstester og måling av kupebredde og lasteplass. Det er også to dager på Vålerbanen med varme bremser og svidd gummi.

Hele grunnlaget for testen er selvsagt lanseringen av nye Golf GTI. Bilen som først definerte kompaktklassen og deretter det som på nynorsk kalles for «hot hatches».

Norske bilavgifter heier ikke akkurat frem slike biler, med mange hester og motorer som i større grad er tunet for kjørbarhet enn lave utslipp. Rene konkurrenter til Golf GTI finnes det selvsagt noen av, om enn ikke så mange som for noen år siden. Morsomt er det likevel å se at det har dukket opp andre varianter som utfordrer de tradisjonelle GTI-begrepene og kombinerer dem med andre uttrykk.

Denne månedens test er sånn sett nesten tre tester i en. Ford Focus ST, Alfa Romeo Giulietta tar opp konkurransen mot Golf GTI. Subaru BRZ og Toyota GT86 er like – men ikke så like som en skulle tro. De to raringene Nissan Juke Nismo og Hyundai Veloster Turbo er outsiderne: Lette å like, men vanskelige å forstå.


LES VIDERE:
- Alfa Romeo Giulietta QV
- Ford Focus ST
- Volkswagen Golf GTI
- Hyundai Veloster Turbo
- Nissan Juke Nismo
- Subaru BRZ og Toyota GT86
- Testvurdering og poeng Alfa Romeo Giulietta QV
- Testvurdering og poeng Ford Focus ST
- Testvurdering og poeng Volkswagen Golf GTI
- Testvurdering og poeng Hyundai Veloster Turbo
- Testvurdering og poeng Nissan Juke Nismo
- Testvurdering og poeng Subaru BRZ
- Testvurdering og poeng Toyota GT86

Powered by Labrador CMS