-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny-allierte: BMW og Fiat
Fiat ser lyspunkter i dagens deprimerende miljø, samtidig som de vurderer en allianse med BMW.
Sergio Marchionne, Fiats dynamo av en daglig leder, sa under et møte i Aspen Instiute i Roma nylig at Fiat var fanget i en Perfect Storm. Synkende bilmarkeder og økende råvarepriser er noen av problemene.
Men vi kommer til å la kundene ta de økte råvareprisene, alle! sa han, og la til at takk Gud for at vi ikke er blant de største bilprodusentene mens han viste frem grafer over prisstigningene på stål, aluminium, gummi, plast, glass og andre materialer.
Han la også til at i et synkende marked kunne Fiat permittere arbeidere over kortere tidsrom, og kutte produksjonen.
Men på den annen side er økende matvarepriser med på å få opp interessen for jordbruk igjen, og Fiat er blant klodens ledende produsenter av traktorer og skurtreskere. For øyeblikket har de 12 måneders ordrereserve på disse profitable produktene.
Marchionne kan også berolige markedet med at på tross av alle problemer, har de ikke endret de økonomiske målene som er satt frem mot 2010. Og til nå har han virkelig levert – så det holder.
I Roma sa han imidlertid ikke et ord om at han pratet mye med folk i München for tiden. Men nå er det kjent at Fiat og BMW ser på mulighetene for et samarbeide. Det vil i første omgang dreie seg om å utvikle felles arkitektur og drivlinje for Mini og små Alfa Romeoer.
Dette er i så fall en skikkelig kursendring for BMW. I dag er det vel bare med PeugeotCitroën de har er produksjonspartnerskap som går på motorleveranser. Fiat på sin side har vel mer enn 30 tette allianser i dag
Det er et spennende område de skal jobbe sammen på da. Fiat planlegger 500-introduksjon i USA for å fange opp litt av Mini-effekten.
Og den er betydelig nå: mens Suburban-salget sto stille i USA i juni, målt år-på-år, og Hummer-salget gikk ned med 60 prosent, solgte Mini 5.200 biler der – en fremgang på 25 %. Amerikanerne har oppdaget at de har jo en kul mulighet til å bruke mindre drivstoff.
Men nå sier også Fiat at BMW-samarbeidet kan hjelpe dem til å introdusere Alfa Romeo i USA. Ikke siden 1995 har Milano-merket vært i salg der.
På sikt er det åpenbart at mini-motor spesialisten Fiat kan hjelpe BMW med å få flåte-forbruket ned på det nivået EU krever. Samtidig som BMW sikkert kan bidra med en ide eller to på premium-siden.