Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo 4C

Italiensk håndarbeid

Få har vel like mye erfaring som italienere når det dreier seg om håndbygde sportsbiler. Alfa Romeo 4C sprenger noen grenser.

Publisert Sist oppdatert

Den lille italienske sportsbilen er kreert av Alfa Romeos designere, men den skal bygges hos Maserati – slett ikke noe dårlig stempel å sette på en «rimelig» toseter som skal være spydspissen når Alfa Romeo nå skal relanseres på det amerikanske markedet.

Maserati har lang erfaring med små serier, hvor roboter og kvalifiserte håndverkere fordeler oppgavene mellom seg.

Som fødested for noen av verdens mest berømte sportsbiler i en årrekke har Modena det som skal til for å bygge dem også i dag: tradisjon, teknologi og know-how, og – ikke minst – svært dyktige medarbeidere.

4 kg per hk
For å bli anerkjent som seriøs sportsbil, satte man tidlig et mål for ytelser og vekt i Alfa Romeo 4C – forholdet vekt / kraft skulle være under 4 kg per hestekraft.

LES OGSÅ: Alfa blant stjernene

Et slikt forholdstall kan man jo nå på forskjellige vis – ved å øke effekten eller ved å redusere vekten. Begge deler koster. Og bilen skulle ha en oppnåelig pris for å glede Alfaister over hele verden.

Heldigvis bestemte ingeniørene seg for å holde vekten på et minimum ved å benytte materialer som er både sterke og lette. Ved å kombinere aluminium, stål, SMC og karbonfiber klarte de å holde vekten på 895 kg! Det er ekstremt lett for en moderne sportsbil med høyt sikkerhetsnivå.

F1-teknologi
Monocoquen, eller selve passasjercellen, er laget i karbonfiber og veier bare 65 kg. I Formel 1 og annen motorsport er hver eneste monocoque håndlaget, her har Alfa satt bort produksjonen til Adler Plastic som garanterer en produksjon på noen tusen enheter i året.

Aluminium er brukt i blant annet tak-, front- og rammekonstruksjoner. Men også i bremsene, hvor kombinasjonen aluminium / jern gir en vektbesparelse (sammenlignet med jern) på 2 kg per hjul, samtidig som de øker bremseeffekten.

SMC - et komposittmateriale - er benyttet i stedet for stålplater i karosseriet. Det veier en femdel av stål og halvparten av aluminium. Selv glasset i vinduene har vært under lupen – her sparte man 15 % vekt ved å bruke glass som er rundt 10 prosent tynnere enn normalt.

Håndverk
Man legger nå siste hånd på oppbyggingen av det nye samlebåndet i Maserati-fabrikken. Her er det bygget egne samlebånd modellen, mens klargjøring og testing skjer sammen med Maseratis egne modeller.

Hver bil testkjøres 40 km av spesialister på vei, en operasjon som normalt kun utføres på eksklusive superbiler.

Produksjonstakten på Alfa 4C er 20 minutter, mens en fabrikk som masseproduserer volummodeller slipper ut en ny bil hvert femtiende sekund.

De kompetente arbeiderne hos Maserati har en snittalder på 29 år og gjennomsnittlig ansiennitet på fem år. 60 prosent av dem har utdannelse fra universitet eller høyskole, og de fleste er dedikerte bilentusiaster.

I september slippes de første bilene i Europa mens USA-lanseringen skjer i forbindelse med bilutstilling i Los Angeles i november. Det legges opp til en produksjonstakt på 3500 biler i året, hvorav 1000 er tiltenkt Europa.

Powered by Labrador CMS