-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Touring med nytt minnesmerke
Planen var å kjøre den opp bakken på Goodwood om noen uker. Nå må Carrozzeria Touring finne en annen måte å premierevise sin nyeste skapning, basert på en Le Mans bil fra 1938.
Mens vi venter på hele serveringen, har de gitt oss et lite glimt – den ser i hvert fall rød ut. Og det ser ut til at den kan ha tendenser i retning av originalen: stor og strømlinjet.
Touring har vist oss hvordan de oppfatter fortiden tidligere også, de. For eksempel hadde de sin Disco Volante på Genève i 2012. Den var basert på deres oppsiktsvekkende «flygende tallerken» fra tidlig femtitalll.
Nå går de enda lenger tilbake i historiebøkene. Til oktober 1937.
I Tourings gamle arkiver (eller rettere sagt, hjemme hos familien Bianchi-Anderloni – etterkommere etter grunnleggeren) ligger det en beskjeden trykksak.
Heftet inneholder reglementet for Le Mans 1938, og endringene er såpass store at Enzo Ferrari – som fremdeles hadde kontrollen over Alfas sportsinnsats – skrev utenpå omslaget der han ba «Bianchi hos Touring» se nærmere på disse.
Ferrari hadde blant annet sett at lukkede biler hadde mindre handicap en før – slik at strømlinjefordelene på de lange rettstrekningene kunne utnyttes bedre.
På denne tiden produserte Touring et nydelig fastback-karosseri på langchassis-versjonen av 8C 2900.
Et annet dokument viser Tourings reklametegning av denne påført Bianchi-Anderlonis fyllepenn-striper som viser hvordan han kunne tenke seg å modifisere dette karosseriet foran det store løpet.
Det var bare bakre halvpart som ble endret, fastbacken ble trukket inn mot midtlinjen slik at avslutningen nesten dannet en kuppel mellom det som tydelig var blitt skjermer over bakhjulene.
Ekstremt strømlinjet, viste det seg. Etter at Alfa Romeo museet overtok bilen og restaurerte den ble den målt til en Cw på 0,31 i vindtunnelen til Pininfarina.
Den viste seg effektiv i praksis også – da en ventil traff stemplet etter 20 timer leder Clemente Biondetti og Raymond Sommer med ti runder på nestemann.
Den viste seg også som et glimrende visittkort. Det var dit BMW gikk da de skulle ha strømlinjespesialer – blant annet den som vant Mille Miglia i 1940.
Selvfølgelig ble bilen også bygget etter Tourings «Superleggera»-oppskrift. Verdens tynneste karosseriplater festet på et filigran-skjelett av tynne stålrør.
Og det er vel derfor jeg fikk så lyst til å bringe denne pressemeldingen videre, som egentlig ikke inneholder noe nytt. Men den inneholder noen gode bilder av et av tretti-tallets automobile bautaer.
Heldigvis kan du også oppleve den på Alfa-museet i Arese. Og noen ganger opptrer den fremdeles i levende live.