-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Alfa-drøm oppfylt
Helt siden den nydelige konseptbilen ble vist i Geneve for tre og et halvt år siden, har Jon Winding-Sørensen sett frem til å sette seg bak rattet i en Alfa Romeo Brera. I dag har drømmen gått i oppfyllelse, han er blant de aller første journalister som kjører bilen. Det skjer i Torino.
Brera kommer i et segment med ca 2,7 prosent markedsandel i Europa. I teorien vil det si at det fins et sted mellom 400.000-600.000 potensielle kunder på denne bilen. I praksis vil det forhåpentlig si at Alfa vil være i stand til å selge Brera-produksjonen.
Cabriolet til våren
Bilen skal bygges hos Pininfarina (selv om den er designet av Giugiaro), og der har de ikke kapasitet på mer enn 20.000 biler pr år – man kan til nød skvise ut 10 prosent ekstra. Planen er at det skal bygges 12-13.000 coupéer, og resten skal være cabrioleter – den modellen debuterer til våren.
Ved presentasjonen fikk vi vite at de tre hovedgrunnene til at folk kjøper en slik bile er styling, ytelser og prestisje. Hovedgrunnene til at man IKKE kjøper en slik bil allikevel er komfort, innvendig plass og bagasjevolum.
Symfonisk
Nå har jeg ikke kjørt denne bilen mer enn ca 8 mil på landevei, med 2,2-liters motor (185hk), og seks runder på Alfas nydelige prøvebane i Balocco – med V6 motor (260hk) og firehjulsdrift. Det er kjapt gjort å slå fast at denne møter alle de tre første kravene, ytelsen er kanskje ikke spektakulær, men kall den heller overbevisende, og Alfamotorer går fremdeles utenpå det meste, bade når det gjelder dreievillighet og vakker musikk. Dessuten er den mer enn akseptabel i komfortavdelingen, har glimrende innvendig plass (baksetet har jeg riktignok ikke utforsket ennå) og bagasjerommet ser ut til å romme nok.
Dessuten er det selvfølgelig en helt spesiell følelse å sitte bak rattet her. Presise betjeningsorganer og en styring som nesten virker gammeldags mekanisk i tilbakemeldingene, men helt klar 2006-årgang når det gjelder assistanse.
Variasjoner
Den som har tid kan velge mellom 10 utvendige farger, 4 interiørtrim-trinn, tre dekkdimensjoner, 2 gearkasser, 2 drivlinjer (forhjul/firehjul), 3 motorer (en 200-hesters diesel er også på gang) og tett tak eller glasstak helt bak.
De som ikke har tid kan få den fra forhandleren sin allerede i februar/mars. For her har importøren slått til og bestilt 8 eksemplarer fra desemberproduksjonen, alle 2,2-litere, de fleste røde men også i grått og svart. Prisen er ikke klar, men regn med 600.000 pluss.
Jeg kan tenke meg mange verre måter å bruke den slags summer på. Detaljerte priser og salgsmål får du i desember-utgaven av Bil hvor du også kan lese mer om vår italienske prøvetur.