-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fire ess fra Italdesign
Italdesign var vel representert på årets Geneve-utstilling. To nye hos Alfa, en ny hos Fiat, som de hadde en forbedret utgave av oppe hos seg selv. Og et rent konsept. Akkurat den hånden var vanskelig å slå i år.
Brera har vi drømt om i tre år. Den ble Best in Show på Geneve for tre år siden, og fikk den samme utmerkelsen ved skjønnhetsparaden på Villa dEste to måneder etter. Den har vært on og off hva produksjonsplaner angår et par ganger, men nå var den definitivt on. Den skal overta etter Pininfarinas gamle GTV og er vel ganske enkelt Vakrest i Klassen.
Nå er ikke klassen særlig stor, under ti prosent av markedet, men alle deltakerne i coupé-klassen må per definisjon være vakre eller uvanlig vakre, en god sjel holder ikke i dette utadvendte selskapet, og Brera er helt på topp.
Da han viste Brera som konsept, hadde den en V8 motor fra Maserati foran – se ikke bort fra at det fremdeles kan skje, i tillegg til det store motorutvalget fra Alfa/Fiat. I produksjon mot slutten av dette året.
Den andre Alfa Romeoen er 159 som avløser den nesten ti år gamle 156. Den har ingen av daSilvas kjennetegn, dørhåndtakene bak er nede i dørene igjen – ingen tvil om at denne er firedørs, og det er ingen antydning til asymmetrisk nummerskilting foran. Vi sitter tilbake med noe av det nydeligste i dette segmentet. Forfra en helt utvilsom Alfa Romeo, i profil et rolig mesterstykke uten alle de masete forsøkene på å være trendy som særlig preger Mercedes og BMW for tiden. Også her snakker vi om i løpet av året.
Spesial på Fiat
Hos Fiat debuterte de den nye Croma, som også er designet av Italdesign. Men atskillig kjedeligere enn de to foregående. Selvfølgelig må den være kjedeligere, for her er det et meget mer begrenset spillerom, men det var allikevel ganske dristig av Italdesign til de grader å demonstrere hvor kjedelig Croma var. For på sin egen stand hadde de en spesialutgave som de kalte 8V – akkurat som den berømte to liters sportsbilen fra Fiat i 50-årene – og jommen hadde de ikke fått plass til en V8 motor i denne.
Det de også hadde lagt til var mye krom for å aksentuere deler av det utvendige. Og det innvendige var luksus og glimrende plass hele veien. Med spesiell vekt både på luksus og god plass. Fordi, sa Giugiaro, jeg husker hvordan lAvvocato (avdøde Fiat-sjef Giovanni Agnelli) likte sin spesialbygde Croma av forrige generasjon, med stor V6 motor og masse modifikasjoner i interiøret. Jeg er sikker på at denne ville tiltalt ham.
Uansett så viste han klart hvordan den nye Croma kan gjøres til noe helt annet enn klassens gråeste. Men om modifikasjonene hans kommer i produksjon, er en helt annen sak. Han har imidlertid vist at det kan gjøres.
På vannstoff
Den siste bilen han viste var en ren flip. Mitsubishi Nessie, der Nessie-navnet sannsynligvis kom av at den berømte sjøormen lever i vann og denne bilen er ment å gå på vannstoff. Dette er en SUV som følger en rekke av de høye stor-volum bilene Italdesign har vist de siste årene.
De skulpturerte sideflatene skaper i det minste liv til noe som ellers ofte er ganske kjedelig. Han har valgt å sette på et Mitsubishi-merke foran denne gangen, uten at det betyr at Mitsubishi er en meget aktiv part i saken. Og tanken er at den skal bevege seg på den type hydrogen-teknologi som for tiden utvindes av tyske Linde.
Fire slike gjennomførte biler viser i det minste at Italdesign fremdeles er i spiss både når det gjelder kreativitet, kompetanse og kapasitet.