-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Alfa Romeo 159 klar til kamp
Det er tydelig at Alfa Romeo er på offensiven for tiden. Fjoråret brukte de på å lansere sitt firehjulsdriftsystem Q4 og en ansiktsløftet 147. Nå kommer både coupeen Brera og nye 159, den siste tar over for 156 som kom i 1997.
Det har det siste året lekket ut en del spionbilder av den nye 159, og det har lenge vært klart at den har vokst i forhold til 156. Dimensjonene for 159 er 466 x 183 x
Designmessig er 159 et samarbeid mellom Giorgetto Guigiaros Italdesign og Alfa Romeo Centro Stile, og det er lett å se likheten med Brera i fronten. Den typiske Alfa-grillen med det kjente skjoldet ligger dypt, og ut på hver side sitter tre markante runde lykter på rad. På bagasjelokket finner man en diskret, men effektfull spoilerleppe.
Sport og eleganse
Innvendig har Alfa Romeo fokusert på sportslighet og eleganse, og som ventet er instrumenteringen vendt i retning føreren. Det kommer heller ikke som noen overraskelse at speedometeret, turtelleren og de andre instrumentene er av den analoge og runde sorten. Dessverre er det foreløpig ingen offisielle bilder fra interiøret.
Den nye plattformen den er bygget på var egentlig et samarbeidsprosjekt med Saab, men de trakk seg etter hvert ut. Chassiset skal ha utmerket stivhet, best i sitt segment ifølge Alfa Romeo, med en verdi på 180.000 daNm/rad, hva nå enn det vil si. Alfa 159 har hele 8 kollisjonsputer, og forsetene har såkalt anti-whiplash funksjon i tilfelle kollisjon bakfra.
Potente hjerter
Motorene har alltid vært hjertet til Alfa Romeo, og 159 blir intet unntak. Valget står mellom tre JTS bensinmotorer og tre JTD dieselmotorer. På bensinsiden er det en 3,2-liter V6 som yter 260 hk og 322 Nm, en 2,2-liter med 185 hk og 230 Nm, og en 1,9-liter med 160 hk og 190 Nm. Dieselmotorene er en 2,4-liters rekkefemmer med 200 hk og 400 Nm, og to 1,9-liters rekkefirere som yter 150 hk og 320 Nm, respektive 120 hk og 280 Nm.
Alle de seks motorene samsvarer med Euro 4 standarden for utslipp. Dieselmotorene benytter også partikkelfilter som skal kvalifisere for den ventede Euro 5 standarden. Gearkassene blir sekstrinns over hele linja, enten manuell, automat, eller den elektronisk styrte Selespeed.
Klar for Q4
Som nevnt lanserte Alfa Romeo i fjor sitt nye firehjulsdriftssystem Q4, som 159 selvfølgelig er klargjort for. Dette systemet med Torsen C senterdifferensial fordeler normalt dreiemoment med 57% til bakhjulene og 43% til framhjulene. Hjulopphenget i 159 er dobbel wishbone foran og multilink bak.
Styringen er som ventet utpreget direkte. Stabilitetssystemet VDC er sportslig kalibrert slik at føreren skal føle at det er han eller hun som kontrollerer bilen, ikke dataprosessorer.
Importøren har som mål å selge 160 biler av 156-typen inneværende år. Noen av disse vil være 159 som kommer på markedet i sedanutgave etter sommerferien.