Alfa Romeo Milano

Hedrer hjembyen

Milano – Alfas lille stjerne

Selv om den har et elektrisk hjerte, er SUV-liknende Milano en ekte Alfa pakket i urban utførelse.

Publisert Sist oppdatert

OPPDATERT: Noen dager etter lanseringen ble det klart at bilen ikke skal hete Milano siden den skal bygges i Polen. Junior blir det endelige navnet - samme som den har blitt kalt internt under utviklingen.

Lanseringen måtte selvfølgelig skje i Milano, byen der Alfa Romeo ble til for 114 år siden. Og for riktig å understreke tilhørigheten til byen, var introduksjonen like godt lagt til det historiske hovedkvarteret til Automobile Club Milano.

Det er bare på glede seg til urbane Milano, Alfa Romeos første bidrag til helelektrisk mobilitet, men som godt skjult bygges på Alfa-eier Stellantis e-CMP2-plattformen som underbygger mange andre av konsernets familiemedlemmer, eksempelvis Opel Mokka, Peugeot 2008, Fiat 600 og Jeep Avenger. Dog har alle DNA-ulikheter for å ta vare på merkeidentiteten.

Kjent oppskrift

e-CMP2 betyr at Milano i Elettrica-varianten trekker på forhjulene, yter 156 hk, har 51 kWt batteripakke som betyr drøyt 400 km rekkevidde. Lading fra 10 til 80 prosent batterikapasitet tar 30 minutter.

Alfa Romeo hadde ikke vært der de er om det ikke hadde vært mer i godteposen. Og mer betyr her en Veloce-utgave ytende 240 hk, men fortsatt bare på forhjulene. Like fullt hevder Alfa uten blygsel å ha klassens beste kjøredynamikk og veigrep muliggjort ved 25 millimeter senket sportsunderstell, Torsen-differensial, 20 tommer store hjul og endret styrekarakteristikk, alt som et resultat av en utviklingsprosess koordinert av det samme teamet som designet Giulia GTA.

Ibrida-varianten med 1,2 liters, 3-sylinderet bensinmotor, 136 hk og mulighet for firehjulsdrift er dessverre bare å glemme for oss. I hvert fall foreløpig.

I Stellantis-familien plasseres 4,17 meter lange Milano rent størrelsesmessig ganske nær Mokka, den er altså større enn Jeep Avenger, Alfas amerikansk/italienske fetter, men mindre enn Peugeot 2008.

(saken fortsetter)

Alfa Romeo Milano
Alfa Romeo Milano
Alfa Romeo Milano
Alfa Romeo Milano
Alfa Romeo Milano
Alfa Romeo Milano
Alfa Romeo Milano
Alfa Romeo Milano
Alfa Romeo Milano
Alfa Romeo Milano
Alfa Romeo Milano
Alfa Romeo Milano
Alfa Romeo Milano
Alfa Romeo Milano

Typisk Alfa

Særpreg og identitet står sterkt hos Alfa Romeo. Med enda smalere LED-striper enn hos Tonale, skuler Milano mot alt og alle som utfordrer den. Når Alfa først tvinges inn i batterielektrisk mobilitet, skal det ikke gå ut over verken ytelsene etter andre egenskaper ved bilen.

Som i alle Alfa Romeo orienteres miljøet inne i Milano mot føreren og dennes fulle oppmerksomhet på kjøreopplevelsen uten at det skal gå ut over komforten. For ifølge Alfa Romeo betyr komfort «å gjøre enhver reiseopplevelse enkel, ekstremt hyggelig, organisert og trygg».

Selvfølgelig inneholder Alfa Romeo Milano alt du kan tenke deg av førerstøtte som eksempelvis 360 graders kamera og filkontroll til nivå 2 for autonom kjøring.

Fakta

Alfa Romeo Milano Elettrica/Veloce
Pris fraIkke klar
MotortypeElektrisk
Motor foran156/240 hk
Drivlinje1A, forhjulsdrift
0-100 km/tIkke oppgitt
ToppfartIkke oppgitt
Batteri (netto)50,8 kWt
Lading DC/AC100/11 kW
Ladefart 10-80%30 min
Rekkevidde (WLTP)410 km
Rekkevidde (WLTP)410 km
Dimensjoner (L/B/H)417/178/150 cm
TilhengervektIngen
Bagasjerom foranJa, til ladekabelen
Bagasjerom bak400 liter
MiljøklasseA
Euro NCAPIkke testet

Kilde: Produsent

Powered by Labrador CMS