-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hedrer hjembyen
Milano – Alfas lille stjerne
Selv om den har et elektrisk hjerte, er SUV-liknende Milano en ekte Alfa pakket i urban utførelse.
OPPDATERT: Noen dager etter lanseringen ble det klart at bilen ikke skal hete Milano siden den skal bygges i Polen. Junior blir det endelige navnet - samme som den har blitt kalt internt under utviklingen.
Lanseringen måtte selvfølgelig skje i Milano, byen der Alfa Romeo ble til for 114 år siden. Og for riktig å understreke tilhørigheten til byen, var introduksjonen like godt lagt til det historiske hovedkvarteret til Automobile Club Milano.
Det er bare på glede seg til urbane Milano, Alfa Romeos første bidrag til helelektrisk mobilitet, men som godt skjult bygges på Alfa-eier Stellantis e-CMP2-plattformen som underbygger mange andre av konsernets familiemedlemmer, eksempelvis Opel Mokka, Peugeot 2008, Fiat 600 og Jeep Avenger. Dog har alle DNA-ulikheter for å ta vare på merkeidentiteten.
Kjent oppskrift
e-CMP2 betyr at Milano i Elettrica-varianten trekker på forhjulene, yter 156 hk, har 51 kWt batteripakke som betyr drøyt 400 km rekkevidde. Lading fra 10 til 80 prosent batterikapasitet tar 30 minutter.
Alfa Romeo hadde ikke vært der de er om det ikke hadde vært mer i godteposen. Og mer betyr her en Veloce-utgave ytende 240 hk, men fortsatt bare på forhjulene. Like fullt hevder Alfa uten blygsel å ha klassens beste kjøredynamikk og veigrep muliggjort ved 25 millimeter senket sportsunderstell, Torsen-differensial, 20 tommer store hjul og endret styrekarakteristikk, alt som et resultat av en utviklingsprosess koordinert av det samme teamet som designet Giulia GTA.
Ibrida-varianten med 1,2 liters, 3-sylinderet bensinmotor, 136 hk og mulighet for firehjulsdrift er dessverre bare å glemme for oss. I hvert fall foreløpig.
I Stellantis-familien plasseres 4,17 meter lange Milano rent størrelsesmessig ganske nær Mokka, den er altså større enn Jeep Avenger, Alfas amerikansk/italienske fetter, men mindre enn Peugeot 2008.
(saken fortsetter)
Typisk Alfa
Særpreg og identitet står sterkt hos Alfa Romeo. Med enda smalere LED-striper enn hos Tonale, skuler Milano mot alt og alle som utfordrer den. Når Alfa først tvinges inn i batterielektrisk mobilitet, skal det ikke gå ut over verken ytelsene etter andre egenskaper ved bilen.
Som i alle Alfa Romeo orienteres miljøet inne i Milano mot føreren og dennes fulle oppmerksomhet på kjøreopplevelsen uten at det skal gå ut over komforten. For ifølge Alfa Romeo betyr komfort «å gjøre enhver reiseopplevelse enkel, ekstremt hyggelig, organisert og trygg».
Selvfølgelig inneholder Alfa Romeo Milano alt du kan tenke deg av førerstøtte som eksempelvis 360 graders kamera og filkontroll til nivå 2 for autonom kjøring.
Fakta
Alfa Romeo Milano | Elettrica/Veloce |
Pris fra | Ikke klar |
Motortype | Elektrisk |
Motor foran | 156/240 hk |
Drivlinje | 1A, forhjulsdrift |
0-100 km/t | Ikke oppgitt |
Toppfart | Ikke oppgitt |
Batteri (netto) | 50,8 kWt |
Lading DC/AC | 100/11 kW |
Ladefart 10-80% | 30 min |
Rekkevidde (WLTP) | 410 km |
Rekkevidde (WLTP) | 410 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 417/178/150 cm |
Tilhengervekt | Ingen |
Bagasjerom foran | Ja, til ladekabelen |
Bagasjerom bak | 400 liter |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | Ikke testet |
Kilde: Produsent