-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Rendering: Første elbil fra Alfa Romeo
Denne kan løfte merket til nye høyder
Den skal på markedet allerede neste år, men Alfa Romeo holder kortene tett til brystet. Vår illustratør har imidlertid klar en rendering som kan gi oss en god pekepinn på hva vi har i vente når det italienske prestisjemerket lanserer sin første elbil.
Alfa har to SUV-er på markedet, men ingen elbil så langt. Det endrer seg neste år når de lanserer sin kompakte el-SUV som så langt har gått under betegnelsen «baby-SUV» internt.
Nå er det imidlertid offentliggjort at bilen skal hete Milano etter merkets hjemby. Som minstemann i familien skal den posisjoneres under Tonale og blir en indirekte erstatning for MiTo.
Nykommeren skal dele plattform med andre modeller fra Stellantis, inkludert Jeep Avenger og Fiat 600.
Klassiske Alfa-detaljer
Den kompakte grillen gir rom for sentral plassering av registreringsskilt nederst på støtfangeren - det byr normalt på utfordringer for Alfistis. Den slanke lyssignaturen skiller seg også fra øvrige Alfa-modeller.
Klassiske Alfa-detaljer, som felger med telefonskive-design og skjulte dørhåndtak bak, gir bilen et sporty uttrykk. Regn med en skrånende takbue som gir coupé-uttrykk kombinert med markante skjermbuer og hekkspoiler øverst på bakluka.
Det virker i det hele tatt som Alfas B-SUV ikke vil dele karosserideler med Jeep eller Fiat, kanskje med unntak av speilhus, frontrute og dørhåndtak.
Velkjent plattform
Bilen skal bygges på CMP/eCMP plattformen som vi kjenner fra en rekke B-segment modeller fra Stellantis-konsernet, både tyske, franske og italienske. Plattformen er kompatibel med fossile, hybride og helelektriske drivlinjer slik vi kjenner fra blant annet Opel og Peugeot.
Alfa har annonsert at den kompakte SUV-en blir deres første skritt på vei mot helelektrifisering, men den kan også tilbys med fossilmotorer (inkludert hybride) om de ønsker å nå en bredere målgruppe i perioden frem mot 2027 når Alfa skal bli helelektrisk.
Dersom Alfa velger å benytte én motor, betyr det normalt tilsvarende oppsett som i Fiat 600e med forhjulsdrift, 156 hk og maks dreiemoment på 260 Nm. Men det ryktes at Alfa og Abarth, som skal lage en potent versjon av Fiat 600e, får tilgang til en kraftigere motor med rundt 240 hester.
Batteripakken har en kapasitet på 54 kWt som holder til en rekkevidde på rundt 40 mil.
Det spekuleres også i at Alfa kan velge å benytte to motorer for å gi bilen over 300 hestekrefter og firehjulsdrift. Uansett kan du regne med sportsligere chassis og styring enn i «melk-og-brød» modellene fra konsernet.
Den offisielle lanseringen finner sted i april i - du gjettet det sikkert - Milano. I mellomtiden kan du hygge deg med vår rendering som trolig gir en god pekepinn.