Alfa Rome 4C
Foto: Carparazzi©
Alfa Rome 4C
Foto: Carparazzi©
Alfa Rome 4C
Foto: Carparazzi©
Alfa Rome 4C
Foto: Carparazzi©
Alfa Rome 4C
Foto: Carparazzi©
Alfa Rome 4C Concept

Alfa Rome 4C Concept

Alfa Rome 4C Concept

Alfa Rome 4C Concept

Alfa Rome 4C Concept

Alfa Rome 4C Concept

Alfa Rome 4C Concept

Alfa Rome 4C Concept

Alfa Rome 4C Concept

Alfa Rome 4C Concept

Alfa Rome 4C Concept

Alfa Rome 4C Concept

Alfa Rome 4C Roadster
Datamanipulasjon: Carparazzi©

Innpakket skjønnhet

Under kamuflasjen skjuler det seg noe av det vakreste som har kommet fra Italia på mange år. Vi snakker selvsagt om Alfa Rome 4C, smykket som skal hjelpe italienerne å erobre USA.

Publisert

Det er ikke mange som slår Alfa Romeo når det gjelder design. Her overgår de sågar seg selv - i alle fall om produksjonsbilen blir i nærheten av like vakker som konseptbilen vi møtte på Genève-utstillingen i 2011.

Våre fotografer kom over denne testmodellen i nærheten av en bane i Italia, der bilen testes ut i hemmelighet like i forkant av at produksjonen starter.

Alfas lekre toseter skal debutere i Genève om en drøy måned, enn så lenge må vi nok greie oss med bilder av denne kamuflerte utgaven som i alle fall avslører bilens størrelse og former.

Selv om de fleste detaljer er bortgjemt tyder det på at produksjonsmodellen blir svært lik konseptet vi møtte for et par år siden, og stort vakrere kan det vel ikke gjøres.

Alfa Romeo 4C skal bygges på Maserati-fabrikken i Modena, sammen med GranTurismo og GranCabrio. Planen er å lage 2500 eksemplarer i løpet av 2013, den skal lanseres i Europa i år og i USA fra 2014, hvor den blir første Alfa Romeo på en årrekke.

Den lille sportsbilen får et hybrid chassis med blanding av karbonfiber, plastmaterialer og aluminium. Det skal gi eksepsjonelt lav vekt – anslagsvis 850 kg. Alfa 4C skal drives av en kruttønne av en motor – en midtmontert 1,8-liter med opp mot 300 hestekrefter.

Lav vekt og kraftig motor skal gi ytelser i den absolutte toppklassen, det snakkes om null til hundre på under fem sekunder og en toppfart i området 250 km/t.

Bilen får en lengde på rundt fire meter, og den midtstilte motoren leverer sin effekt til bakhjulene gjennom en dobbelclutch girkasse.

Ytelser og materialvalg samt det faktum at bilen skal bygges av Maserati tyder på at prislappen blir i høyeste laget for de fleste av oss. Men den kan sikkert pirre interessen for Alfa Romeo hos noen hver - både europeere og amerikanere.

Powered by Labrador CMS