-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Konklusjon
Vårt valg: VW Golf
Almera ble en lett match for Corolla, vesentlig lettere enn vi hadde ventet. Almera har så mange svake punkter at den også er lett match for Astra og Golf. Blant annet er 1,5-litersmotoren for veik, og når den i tillegg har høyest lydnivå innbyr den ikke til at en utnytter toppen av turtallsregisteret for å kompensere for dårlig trekkraft lengre nede.
Heller ikke fjæringskomfort og sittekomfort er i samme klasse som hos de tre konkurrentene. Almera er ikke eldst i testen, men det føles slik.
Astra har mye å by på, mer enn ventet. Den er nemlig ikke blant de ferskeste i klassen, og med det racet som er i bransjen for tiden skal en ikke hvile lenge på laurbærene før en blir innhentet. Bare når det gjelder kjøredynamikken i litt trengte posisjoner var det tendenser til litt slapp oppførsel. Så dårlige bremser som vår Astra hadde kan vi ikke tilgi. Dermed røk Astra ut til tross for god plass, mye utstyr og god pris.
Så var det Golf da. Den har stått som målestokken i klassen, og viser at det er det jevne som teller. Golf har ingen store mangler. Kjøreegenskapene er trygge, bremsene har skikkelig bitt, du har en fremragende kjørestilling, og ikke minst – Golf oppleves som robust. Eneste store minus er den dårlige takhøyden i baksetet, og vår testbils noe høye pris. Men du får Golf 1.6 Trendline fra 210.720 kroner, og den har fortsatt et utstyrsnivå som matcher våre testbiler fra Opel og Toyota.
Corolla er på mange måter en mer moderne bil enn Golf, og hadde vi ikke sammenlignet de to direkte ville vi hatt store problemer med å sette fingeren på hva som skiller dem. Med to unntak. Corolla har fastere fjæring enn Golf, så fast at det er på grensen til ukomfortabelt på dårlig vei, spesielt for de i baksetet. Den andre grunnen og hovedgrunnen til at Corolla ikke er vårt valg, er kjørestillingen. I Norge, hvor en sladd på glatte vinterveier er noe en må være forberedt på gjennom lange og mørke vintermåneder, må du sitte slik at du har full kontroll over rattet. Det har du ikke i Corolla, rattet er rett og slett for langt frem. Andre biler, for eksempel Impreza, viser at det er mulig å plassere rattet riktig også uten justering i lengderetningen. Sorry Toyota, dere må flytte rattet eller gjøre det mulig å justere det før vi setter opp Corolla som vårt førstevalg.
LES VIDERE:
- Toyota Corolla- Nissan Almera
- Opel Astra
- VW Golf
- Priser og tekniske data