-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nissan Almera 1.5 Comfort
Almera har mye av det vi har savnet i japanske biler, nemlig den robuste og litt tunge følelsen som mange ser ut til å like og som blant annet har gjort Volkswagens biler til bestselgere. Japanerne har hatt kvaliteten, men de har ikke greid å bygge bilene slik at den føles. Noe som er så lett og blikkete som en japanske bil kan da ikke være særlig solid, har vært manges oppfatning.
Den solide følelsen har selvsagt ikke noe med driftssikkerhet og soliditet å gjøre, men mange av oss er nå en gang ganske enkle i psykologien og faller for enkle knep. Nissan har forsøkt å gi Almera den tunge og gedigne følelsen, og har i stor grad lykkes. Almera føles tyngre og mer robust enn de to konkurrentene i denne testen, men avstanden i vekt til Civic er beskjedne 16 kg.
Ved første møte virker Almeras førerplass noe rotete, men du skal ikke ha mye tid bak rattet før du har funnet deg til rette. Den originale radioen tar mye plass på dashbordet og har også mange knapper. Ser vi bort fra radioen, har Almera et nett og ryddig førermiljø. Den har mange praktiske smårom, blant annet et på toppen av dashbordet. Detaljer som kroker og stropper til handlebagger noteres som pluss.
Sjåføren har mer benplass enn i de to konkurrentene, mens plassen i baksetet er mindre. Sittekomforten bak er meget god, og to voksne sitter svært godt. 4 cm mindre benplass enn i Elantra merkes mindre enn ventet, nettopp på grunn av at baksetet er høyere.
Almera har et rommelig bagasjerom. I likhet med de to konkurrentene har den også nedfellbar baksetetrygg. Bagasjerommet er 4,5 cm lengre enn i Civic, men følger den ellers tett. Forskjellen i volum er magre 10 liter i Almeras favør. Også her tar baklukehengslene mye plass og vi savner trekk og innvendig håndtak i bakluken.
Sjåføren sitter ikke like godt som i de to konkurrentene. Setene gir god sidestøtte til både lår og rygg, og det er god støtte under lårene. Setets korsryggstøtte er plassert for høyt og alle i testlaget klaget på at de ble slitne i ryggen på lengre etapper. En annen detalj er at Nissan ikke har greid å plassere ratt, pedaler, sete og instrumenter på linje; du sitter derfor skjevt i Almera.
Almeras svakeste punkt er uten tvil komforten. Den har et høyt støynivå når det gjelder både hjulstøy og motorstøy på høye turtall. Selv om lydnivået ikke er mye høyere enn i Civic, oppleves lyden som mer sjenerende, spesielt på grov asfalt. Støydempingen mot hjulopphengene er derimot førsteklasses, og på dårlig vei hører du ikke noe til slagene fra hjulene.
Du merker dem derimot i form av støt, Almera har nemlig overraskende stiv fjæring og demping. Den mangler helt evnen til å flyte behagelig over ujevnhetene og ligger hele tiden og bikker og skumper på de små. De store ujevnhetene tar den derimot kontant og behagelig og uten at det påvirker stabiliteten.
Når det gjelder kjøreegenskaper har Nissan gjort en meget god jobb. Almera krenger mindre enn Elantra og Civic, og den faste fjæringen gjør at den også takler tung last bedre. Hadde den hatt mer motor hadde Almera uten problem holdt følge med Civic. Kjøreegenskapene er gode nok til det.
Styringen er tyngre enn i Civic. Når du kommer fra Hondaen lurer du et lite øyeblikk på om Almera har servo. Det har den, og den er meget godt balansert. Her har du nydelig styrerespons og god styrefølelse. Ettersom vi kjørte testen under ustabile værforhold med regnbyger, fikk vi ikke kjørt bremseprøver. Ingen av de tre testbilene har problemer med bremseeffekten, men Almera har bremser som er enklest å dosere. Almeras bremser er meget gode på dette området og krever vesentlig mindre kraft enn de to andre for å oppnå samme bremseeffekt. De kan dessuten balanseres hårfint på grensen til blokkering.
Nissans 1,5-liter har ikke trekkraft nok til å henge med Civic og Elantra, noe vi fikk merke svært godt i bakketesten vår. Der Civic gikk lett opp i fjerde, greide Elantra seg hårfint mens Almera måtte ned i tredje. Også i akselerasjonsprøvene ble den hengende etter. Ved normal landeveiskjøring oppleves ikke motoren som så dramatisk svak som tallene antyder, og det er derfor lett å undervurdere den ved for eksempel en forbikjøring. Press den litt og du merker at det er ikke mye tak i femtegearet.
Nissan-motoren har en hard motorgange på høye turtall – fra ca 4000 o/min – men under dette går den svært så stille og behagelig. Det er derfor lett å glemme den i fjerdegear, noe som er praktisk på svingete og krevende veier hvor den rett og slett ikke har kraft nok i femtegearet. En kortere utveksling hadde vært på sin plass for å kunne utnytte denne motoren bedre.
Også Almera har et høyt utstyrsnivå. De fire kollisjonsputene er på plass, det samme er tre hodestøtter på bakseteryggen. Hodestøttene på forsetene er dessuten av typen som trykkes frem når kroppen trykkes hardt mot seteryggen. Tre trepunktsbelter i baksetet er standard. ABS-bremser med elektronisk bremsekraftfordeler og bremsekraftforsterker, klimaanlegg, elektriske vindusheiser foran, sentrallås med fjernbetjening med åpning av førerdør på første trykk og alle dørene på andre trykk, utetemperaturmåler, elektrisk justerbare speil og lyktespylere gjør at Almera også hører med blant de bedre utstyrte i klassen.
Nissan har lykkes i å gi Almera den robuste følelsen og nydelige kjøreegenskaper, men de må nok jobbe mer med komforten hvis de vil være med helt i teten.
FØRERPLASS = 8
Praktisk og oversiktlig førermiljø. Sittekomforten i førersetet kan bli bedre og vi foretrekker å sitte rett bak rattet.
PLASS = 8
Plassen foran er meget god, men det er mindre benplass for baksetepassasjerene enn i de to konkurrentene.
KOMFORT = 6
Hard fjæring og demping, spesielt på små skarpe ujevnheter, og høyt støynivå ødelegger for Almera.
KJØREEGENSKAPER = 9
Førsteklasses kjøreegenskaper og nydelig styrefølelse kombinert med utrolig gode bremser veier nesten opp for den dårlige komforten.
YTELSE OG FORBRUK = 7
Almeras 1,5-liter er ikke bare minst i dette selskapet, den har også den minst gunstige utvekslingen, det blir for spedt.
PRIS OG UTSTYR = 9
Utstyrsnivået er det ikke noe veien med, og heller ikke kvalitetsfølelsen, dette virker svært solid.
LES VIDERE:
- Honda Civic
- Hyundai Elantra
- Konklusjon
- Priser og tekniske data