-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tilbake til fremtiden. Hvilken fremtid?
Mens vi husker den gamle DeLorean-bilen som hovedpersonen i en sci-fi film, er den nye de Lorean ment å bli husket som en bil. Det spørs om den er spesiell nok, om mytene smitter over.
Ta en skikkelig titt på den nye de Lorean.
Den gamle var spesiell hele veien. Karosseri med polert overflate som besto av tynne, rustfrie stålplater. Karosseri med skarpe vinkler som var forholdsvis enestående. Vi kunne snakke om et radikalt-futuristisk formspråk.
Hva er det egentlig den nye har? En klassisk, slapp Tesla S fasong, med noen forsøk på avvikende innslag lags siden. Riktignok har den også dører festet i taket, akkurat som originalen – men det har da Tesla X også. Og så har den fremdeles banale lameller over bakruten
Og den nye har ikke noe av myten som omga den gamle. Ikke noen John DeLorean som virkelig kunne fortelle en historie, ikke noen Colin Chapman som klarte å gjøre denne bilen mye mindre katastrofal i kjøreegenskap-avdelingen enn den hadde fortjent å være, ingen Giorgetto Giugiaro som mente noe med hver eneste strek han tegnet på den tiden.
Dagens de Lorean har ikke noe av den gamle, gloriøst konkurse produsenten i DNA-en sin. Dagens CEO, Joost de Vries, er sikkert en hyggelig mann, men entusiast?
Ifølge Linkedin ser karrieren hans slik ut: 5 ½ år med buss i Kina. 1 ½ år med Mack lastebiler. 1 ½ år med Tesla, oppstartstiden 2012-2013, 1 ½ år med gruvetrucker i Canada, så nesten 7 år med Karma – men der har det vel ikke skjedd mye? Og så til de Lorean i desember i fjor.
På den annen side, det er vel slett ikke nødvendig å være entusiast for å ha suksess på Pebble Beach? Det er selvfølgelig der bilen skal presenteres for dem som betyr noe, om noen uker.
Denne modellen heter Alpha 5 – det har vært noen andre DeLoreaner også – som det heller ikke ble noe av. Sjekk galleriet nederst på siden.
Alpha 1 var faktisk en modell som DeLorean selv regnet med ville komme rett etter originalen. Det skjedde jo ikke.
Alpha 2 (1996) var en åpen bil som ikke liknet på noe annet, mens Alpha 3 (2006) var tegnet som en luksuriøs sedan og var ment å være batterielektrisk.
Alpha 4 (2013) tok enda et skritt inn i fremtiden med et SUV-karosseri og drevet av hydrogen.
Det er mye jeg ikke forstår med Alpha 5, den gjenfødte DeLorean – og det har ikke noe med spesifikasjonene å gjøre, for de vet vi ikke noe om.
Men hvorfor torde ikke de Vries og folkene bak å ta opp tråden fra mesteren selv, John DeLorean? Bestemme seg for å gjøre noe såpass radikalt at den uten å ville det, ble et back to the future symbol?
Jeg tviler på om denne kommer til å bli noe annet enn enda et symbol på «litt Lucid foran, litt Porsche bak, en del Tesla i midten – gjeeesp».
Nå skal den riktignok bare bygges i 88 eksemplarer, man kan jo alltid håpe.