-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Alpine vender tilbake
Franske Alpine var lenge en ertende, og irriterende suksessrik, utfordrer til gravalvorlige Porsche. Både på gate, bane og i løypa. Nå kommer de tilbake.
Alpine Vision heter den bilen Renault skal vise i Genève, og som de har sluppet de første bildene av nå. Men som i så mange andre tilfeller: Vision-navnet er tøv. Dette er ikke noe super-sært konsept. Dette er produksjonsbilen.
Fire turbomatede sylindre er omtrent den eneste tekniske detaljen som foreløpig er oppgitt, bortsett fra at det også sies at den burde klare hundre på rundt 4,5.
Det betyr at den skal inn i Porsche 911 Carrera-land. Men ut fra bildene vil jeg vel si at biler som Cayman eller Alfa 4 C ligger nærmere oppskriften.
Stolt historie
Bilen ble avduket i Monaco – egentlig ganske passende, for det er der gamle Alpine har avsluttet noen av sine mest gloriøse innslag i bilhistorien.
Men gamle Alpine har jo vært meget mer enn bare en lett plastikk-bombe i rallyløypa med seier i Monte Carlo. Den har vunnet Le Mans og kjørt ringer rundt Porscher både på baner og på landeveier, og har satt navn på en rekke sportsvogner, helt fra de første Michelotti-tegnede fra 1954 til den siste GTA med V6-motoren.
Dessuten er det jo et meget oppegående LMP2-lag med Alpine-navnet i seg. Signatech-Alpine Racing Team har allerede vunnet to europeiske mesterskap, og tok klasseseier i Shanghai i fjor.
Bakgrunnen
Men vi må enda lenger tilbake enn 1954 for å finne opprinnelsen til Alpine. Gamle pappa Emile Rédélé hadde jobbet sammen med Louis Renault før krigen, og rett etter krigen ble sønnen, Jean, den yngste Renault-forhandleren i Frankrike.
Det var 4CV han fikk en spesiell forkjærlighet for. I 1952 vant han klassen i Mille Miglia med en slik, og to år senere hadde han fått frem den første prototypen på en egen versjon - «verdens første plast-sportsbil med hekkmotor» het det i reklamen.
Navnet ble altså Alpine, og bilene ble bygget i Dieppe, der han også hadde butikken sin.
I 1973 kjøpte Renault det hele, det var det året de ble verdensmester i rally, men så ble merket mykere og mykere, med dårligere og dårligere salg, og i 1995 satte de kroken på døra etter at ca. 30.000 Alpiner var produsert.
Flere forsøk
Så har det vært noen spredte rykter, og spredte forsøk på å dra det hele i gang – det er jo ikke tvil om at Alpine fremdeles er en god merkevare.
I 2012 trodde vi virkelig noen var i ferd med å skje. Da viste de A110-50 konseptet, og det har vært et par konsepter etterpå også, senest på Le Mans i fjor, som ga helt klare signaler om at noe var i ferd med å skje.
I fjor sommer viste vi også spionbilder av en bil under testing, pakket inn i skallet til en Lotus Exige.
Planene var at det hele skulle utvikles sammen med Caterham, og bygges av dem. Så da det dette Tony Fernandes-eventyret kollapset, var det tilbake til Start.
Mer på gang
Nå sies det at de planlegger en produksjon på 3.000 biler per år fra Dieppe-fabrikken og at denne modellen er på plass neste år. Men den blir nok ikke den eneste. Renault-sjef Carlos Ghosn sa ved presentasjonen at «Man trenger mer enn en modell for å bygge opp en merkevare, men vi får ta et skritt ad gangen».
Det ble også fortalt at Alpine-mannskapet har fått ti år på seg til å bygge opp en bærekraftig forretning.
Umiddelbart skulle jeg tro at det var enklere å relansere et nisjemerke som dette, for et betalingsvillig publikum, enn det er å gjennomføre den andre store franske biloperasjonen akkurat nå: bygge opp DS-merkevaren.
Det ser jo ut som den nye Alpine holder seg tett opp til røttene. Det kan man vanskelig si om det andre forsøket.