-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Møller Bil Fellesfunksjoner bruktbil, avd Oslo:
Innkjøper
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Møller Bil Skadesenter Jessheim:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Rullende kulturminne på brygge-fest
Kjell Ivar Haltviks selvbygde Renault Type BC skal besøke Akershusstranda 3, Torsdag den 30. januar på vei til Paris. En sjelden anledning til å hedre både et klenodium og et initiativ fra det offentlige.
Den bilen vi snakker om en er stor 1913 modell Renault som Freia i Oslo fikk bygget et helt spesielt varekasse-karosseri på.
I dag er den Norges første veteranbil som har kommet på veien ved hjelp av kulturstøtte for rullende kulturminner.
Den støtten satt langt inne, men avgjørelsen tippet i de bilinteressertes retning med argumenter som at «huset som biler kan stå inni, en spesiell garasje for eksempel, vil kunne fredes og få støtte til oppbygging. Men ikke det kulturminnet som var hensatt der inne».
Det ble altså en ordning på det, og flere mobile enheter nyter godt av det.
Nå sier jeg ikke at akkurat denne bilen var noe av det som minst trengte offentlig støtte. Jeg sier bare at Kjell Ivar Haltvik aldri har latt seg stoppe av manglende offentlig støtte.
Mange timers arbeid
Det er ikke få dødsdømte prosjekt som har oppstått som nye, skinnende unikater i perfekt mekanisk stand fra hans verksted. Og denne Renaulten er nok det største så langt.
3.000 timer («Men bare artig…) og 135 kg. messing, for eksempel.
Alt gjør han selv, bygger deler som mangler, graver opp dokumentasjon, snekrer rammeverk og banker karosserier, sporer opp reservedeler fra hele verden, syr seter og interiør, støper dekorasjoner – som storkene på sidene av denne bilen – gjerne to ganger hvis han syns første forsøk ble mislykket, og kjører dem med en mekanisk følsomhet som om han skulle vært en del av bilen.
Denne Freia-bilen er også et fantastisk eksempel på hvordan man brukte biler til markedsføring i pionertiden. Freia hadde flere tilsvarende, med norskbygde karosserier, tegnet av Finn Wiborg som egentlig drev med lysreklame. Det opprinnelige Freia-uret på Karl Johan var hans.
Det hele omhyggelig dokumentert og gjenskapt så nøyaktig som mulig av Haltvik.
Amcar hjelper til
Nå har Amcar/Refuel tatt seg av fenomenet for noen uke fremover. De skal frakte den til Paris og vise den frem på den store Retromobile-utstillingen som begynner om en ti dagers tid. Den blir vist for pressen på Akershustranda torsdag formiddag og blir nok stående der en stund for at de skikkelig interesserte også skal få studere den, uten å behøve å reise til Paris.
Dette initiativet er interessant på en annen måte også. Amcar, som opprinnelig var det som navnet sier, favner stadig bredere.
Teknisk og politisk og etter hvert også som sports- og kulturansvarlig.
Det er bare en uke siden de fortalte om et skikkelig sponsopplegg for Dennis Haugers Indy-satsing og nå hjelper de altså Norges første offisielle rullende kulturminne med å gi den litt luft under skjermene og en skikkelig internasjonal eksponering.