-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Toppløst i 317 km/t
Det er ikke mange som kjører fra en Mercedes-AMG GT R. Ytelsene blekner ikke selv om den nå kommer som roadster, i meget begrenset opplag.
Det er snart gått tre år siden vi omtalte den lukkede utgaven, så det var jo på tide at AMG fant frem boksåpneren og fikk fjernet taket på GT R også.
Den skal bygges i bare 750 eksemplarer, så antagelig er det allerede for sent å få lagt hendene på et eksemplar. Det vil si, for tilnærmet det beløpet produsenten ber om. Det fins alltid andre metoder for dem som har en oljekilde å øse av.
Siden bilen er odlet for banebruk er det ikke denne du velger om du er på jakt etter en komfortabel langturbil. Her snakker vi snarere lekne egenskaper, for roadsteren står ikke tilbake for coupéen når det kommer til ytelser.
Den fireliters bi-turbo V8-eren under det lange panseret yter 585 hestekrefter og har et maksimalt dreiemoment på 700 Newtonmeter i områdte 2100-5500 omdreininger.
Det holder til at nåla bikker hundre etter 3,6 og til en toppfart på 317 km/. Da gjelder det at tupeen sitter godt fast.
Les også: Sports-offensiv fra Mercedes
En rekke aerodynamiske detaljer er unike for R-utgaven. De store luftinntakene i fronten sørger for nok kjøling til motoren. Av denne årsak består de av to aerodynamiske horisontale finner i stedet for et gitter.
Under fronten, nesten helt skjult fra utsiden, sitter en aktiv aerodynamisk profil. Denne lette karbonfiber-konstruksjonen på rundt to kilo er hastighetsfølsom og kan forflytte seg 40 mm vertikalt avhengig av hva slag kjøremodus føreren har innstilt.
Dette regulerer luftstrømmen og påvirker den såkalte Venturi-effekten som bokstavelig talt suger bilen ned mot asfalten i stedet for at fronten blir lett i høye hastigheter.
Ved 250 km/t er effekten av denne profilen på rundt 40 kg – noe som er godt merkbar på styringen og stabiliteten.
Profilen påvirker også luftstrømmene under bilen og frem til diffuseren som i sin tur sørger for økt marktrykk på bakakselen.
Airpanel er betegnelsen på aktive lameller i fronten som åpnes og stenges automatisk i forhold til behovet for kjøling i motorrommet. Under vanlig kjøring i normale temperaturer er de stengt for å gi best mulig aerodynamikk. Ved behov åpnes de i løpet av et sekund.
Fra førersetet i en Mercedes-AMG GT R Roadster kan man velge mellom seks ulike kjøremodi – Slippery, Comfort, Sport, Sport +, Individual og Race.
Spesialfelgene er utstyrt med gummi i dimensjon 275/35 R19 foran og 325/30 R20 bak.
De ventilerte og perforerte skivebremsene har en diameter på 390 mm framme og 360 mm bak. Og legg merke til at caliperne er lakkert gule som standard.