-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Spør oss om Opel Ampera-e
Nå skal vi endelig få kjøre Opel Ampera-e – nå har du sjansen til å fyre løs dine spørsmål om bilen.
Endelig! Etter å ha sett bilen og så vidt få ta på den på bilustillingen i Paris, og deretter fått en liten prøvetur i passasjersetet utenfor fabrikken i Detroit skal vi endelig få kjøre Opel Ampera-e.
Hva vil du vite om bilen? Se hvordan du sender inn spørsmål nederst i artikkelen.
En del vet vi om denne bilen allerede. Vi vet at den har oppgitt 500 kilometer rekkevidde fra en 60 kWh batteripakke, og at startprisen er på hyggelige 289.900.
Bilen bygges altså i Detroit, på samme samlebånd som den identiske Chevrolet Bolt og den lille Chevrolet Sonic. Basert på førsteinntrykket av bilen fra før jul, er jeg sikker på at fabrikken gjerne kan sette inn et ekstra skift for å dekke etterspørselen bare fra Norge.
Det må jo være herlig for en elbilprodusent å ha Norge som et svært rullende testlaboratorium for disse bilene – hvor kundene attpåtil betaler for det!
Teknisk er det ingen revolusjon vi finner i Opel Ampera-e. Den er bygget på ganske tradisjonelt vis, med stålkarosseri (med dører, panser og bagasjeromslokk i aluminium) og et interiør som blander vanlige GM-deler med noen modellspesifikke detaljer. Karbonfiber og den slags materialer er det ikke snakk om her.
Et rent kostnadsspørsmål, ifølge GMs sjefsingeniør for elektriske biler, Pamela Fletcher. Det har vært viktigere å bruke pengene på det store batteriet.
I motsetning til BMW i3, en naturlig konkurrent, har GM valgt å plassere hele drivlinjen til Ampera-e foran i bilen. Det betyr forhjulstrekk, men også svær bagasjeplass. Også bakseteplassen imponerer i Ampera-e.
Hurtiglading er også på plass – med 50 kilowatt maksimalt. Det er ikke like mye som for eksempel Tesla-modellene klarer ta imot, men likevel nok til å gi mange mil med kapasitet på en 20-30-minutters rast.
De første kundebilene er forventet å lande i Norge tidlig i juni. Det vil sannsynligvis være starten på en Opel-revolusjon her til lands.
Hva lurer du på om Opel Ampera-e? Send inn dine spørsmål her!