-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist Fabrikksystemer - Servicemarked
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Bruktbilselger
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Opp og ned for Australia-debutantene
Fem debutanter i årets første Grand Prix løp. Fra «bedre enn ventet» til F1-rekord i tårer.
De av dere med en viss kjennskap til Bibelen og Markus 10,17-27 vet at dere kan overføre mye av den historien til Formel 1.
Den dreier seg om hvor vanskelig det er å komme inn i Himmelen, og det viser seg selvfølgelig å være veldig vanskelig.
Jesus: «For mennesker er det umulig…..»
Hva hadde han svart hvis du hadde spurt om en førerplass i Formel 1?
Omtrent det samme, regner jeg med.
For selv om racing også sier at de stadig er på jakt etter nye talenter har de ikke mange åpninger å by på.
Premier League og NHL og MLB og alle de store seriene har en rekke lag som hver eneste sesong bytter store deler av mannskapene.
I Formel 1 er det 10 lag med to førere i hver – det er 20 seter det. Det er ikke ofte ett blir ledig.
I år var det hele fem debutanter
Det må være ny rekord, og litt av en kontrast til 2024-sesongen. Da var det ikke et eneste nytt fjes da sesongen startet.
Også det var en enestående hendelse.
Så hvis du satt og så på Australia var det mange nye navn du måtte forholde deg til.
Det vil si – du slapp ganske billig unna, for et par eliminerte seg selv omtrent før løpet startet så der slapp du å skjerpe deg. Og når en av de gjenværende, den virkelige helten av de fem, heter Kimi har du selvfølgelig ikke noe problemer med ham heller.
Men det er fremdeles fire tilbake.
Årets løp, slik jeg opplevde det?
Jo, da – det så ut som litt racing om førsteplassen de siste par rundene, og det var deilig å se at Ferrari var tilbake med det kjente, totale italienske rotet. Hadde de ikke surret med strategi og dekkbytte hadde Leclerc og Hamilton blitt fire og fem eller no’ i stedet for åtte og ti.
Jeg satt faktisk og håpet på en ny panikk-topp – som den gangen rattet datt av bilen i Nigel Mansells debut-sesong for Ferrari.
Til gjengjeld fikk vi en praktfull gjennomgang av personlig tragedie som kunne vært en operastjerne verdig da Isack Hadjar (22) parkerte sin Visa Cash App Racing Bull – hallo, den heter faktisk det! – på oppvarmingsrunden.

Makan til tårevått har jeg ikke sett – hele spaserveien fra Kuve 1 til teamets velkomst anlegg. Han overgikk både Mika Häkkinen, Italia 1999, og Felipe Massa i Brasil 2008.
Det sier ikke lite, høydepunkter begge to.
Men der fikk vi også med et eksempel på hjertevarme i F1. På sin Canossa-gang ble han fanget opp av pappa Hamilton som slo armene rundt ham og forsøkte å trøste. Nydelig TV-bilde, skulle tro det var regissert.
Der endte altså den ene av de fem.
Krasjet under oppvarmingen
Hadjar tilhørte Red Bull junior-programmet fra 2022 og hadde selvfølgelig høye forventninger før start. Å klokke inn til 11. plass på startfeltet viser hvorfor noen sier de ser Fernando Alonso-kvaliteter der.
Alt for vått, spant, parkerte hekkvingen i guard railen – «jeg var bare en passasjer» - ikke noe å gjøre.
Trøsten – hvis man kan kalle det det - var at den rutinerte lagkameraten Carlos Saint også måtte ta beina fatt, før starten hadde gått.
Dessuten var ikke Hadjar den eneste ferskingen som ikke rakk starten. Australske Jack Doohan (22), sønn av Mick – fem ganger verdensmester i 500 kubikk, DA snakker vi racing! – krasjet ut så det holdt under oppvarmingen.

Men i stedet for et resignert Colpa Mia hadde han en lang og komplisert forklaring på at den kom nesten av seg selv da han skiftet fra 3. til 4. gir og at det åpenbart var en hk.-topp akkurat der som overtok bilen og at det var uheldig med den glatte, hvite linjen akkurat der og bla bla bla bla.
Cooper har imidlertid det problemet at han må vise at han fortjener det setet, for reservefører Franco Colapinto står rett bak ham, og Alpines lagsjef, Flavio Briatore, er ikke akkurat kjent for sine silkehansker.
Kom til 45 runder
Gabriel Bortoleto (20) hos Sauber hadde åpenbart bestemt seg for å svare Red Bull helten Helmut Marko, som hadde kalt ham en Klasse-B fører. Du får ikke startfeltplass foran team-kollega Niki Hulkenberg med 228 F1-løp i bagasjen, hvis du er klasse B.

Han kom da også til 45 runder (av 57) før han måtte bite i gresset, eller ut og plaske i regnvannet. Litt for utålmodig etter en safety car og allerede med en fem sekunders pit exit straff tråkket han til litt for hardt.
Brasilianeren var med på McLaren Driver Development Programme siden oktober 2023, men da Audi (det vil si Sauber) spurte, var McLaren sjef Zak Brown sporting nok til å slippe ham fri – siden McLaren åpenbart ikke hadde noen ledige plasser foreløpig.
Vikar for Carlos Sainz
Så har vi tenåringen Bearman (19), da. Ikke mer debutant enn at han viste seg som en sensasjon i Saudi Grand Prix i fjor. Da steppet Ferrari Driver Academy kandidat Oliver Bearman inn som vikar for Carlos Sainz i siste liten.

Så siste liten at han ikke fikk med seg første dags trening, men han endte løpet på 7. plass.
Det så mørkere ut i Australia. Han krasjet på første fri trening, måtte droppe den andre fordi Haas-mekanikerne var fullt opptatt med skaden og hadde jommen en opplevelse i tredje treningen også.
Dermed hadde han ingen plass i startfeltet, men måtte starte fra depotet. Han klarte imidlertid å holde det gående hele veien. Siste mann over målstreken, på 14. plass, med den andre Haas-bilen 7 sekunder foran.
Kul fyr – han syntes han hadde gjort en god jobb i et utrolig vanskelig løp, men bilen trengte litt mer utvikling for at teamet skulle kunne avansere, sa han.
Fornøyd Toto
Så var det som det skulle være da, at han som overtok Hamiltons sete hos Mercedes-Benz, Andrea Kimi Antonelli, skulle vise seg bedre enn de fire andre. 18-åringen startet på 16. plass og kjørte seg opp til fjerde da målflagget viftet – 10 sekunder etter vinneren.

Riktignok ble han skjøvet ned på 5. etter en straff som etterpå ble trukket tilbake. Enda et Formel 1 løp der tilskuerne ikke har peiling på resultatet når de rusler hjem!
Toto Wolf kalte kjøringen «mega» og Kimi viste at han beholdt roen enten han kjørte våtdekk på tørt eller slicks på regn eller måtte håndtere en ganske voksen snurring, midt i trafikken.
Tenåringen har fremdeles to løp å gjøre det på dersom han ønsker å bli tidenes yngste Grand Prix vinner.
Da har vi Kina til helgen og så Japan, Bahrein og Saudi Arabia. På den tiden burde alle fem ha vist oss kortene sine.
Jeg gir blaffen i de andre, penga mine setter jeg på Hadjar.