Konklusjon

Publisert Sist oppdatert

Innledning

Testens fire biler har en pris som i utgangspunktet er folkelig. Med forholdsvis rommelig plass dekker de ofte transportbehovet som eneste bil i barnefamilier. Samtidig er dette biler som i form og størrelse også er attraktive på firmabilmarkedet.

Nubira dekker dette behovet på en akseptabel måte, spesielt når lommeboka må bestemme valget. Men testen viser også at man samtidig må være innforstått med at materialvalg, finish, kjøreegenskaper og komfort er blant detaljene man må ha noe mindre forventninger til.

Opel Astra når ikke helt til topps i denne testen, selv om prisen i utgangspunktet er en lekkerbisken. Den ligger “midt på treet i for mange disipliner til å kunne klatre til topps. Unødvendig mange utstyrsdetaljer er fjernet fra standardlisten for å sminke prisen.

Som forrige gang nye Skoda Octavia var med i test hos oss, i sedanutgave i Bil 2/3, når den nesten til topps – men nesten river ingen mann av hesten. Octavia er en meget rommelig bil som har fått et markert kvalitetsløft, men utgaven som denne gang var tilgjengelig fra importøren ble i overkant for dyr. Tenk deg det, en Skoda er testens desidert dyreste.

Med bakgrunn i hva vi allerede har skrevet om Ford Focus på side 37 behøver vi ikke å gi det inn med teskjeer. Testlagets enstemmige førstevalg er Ford Focus.

LES VIDERE:
- Chevrolet Nubira- Ford Focus- Opel Astra
- Skoda Octavia- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS