Bentley Corniche
Foto: Trygve Bæra
Bentley Corniche
Foto: Trygve Bæra
Bentley Corniche
Foto: Trygve Bæra
Bentley Corniche
Foto: Trygve Bæra
Bentley Corniche
Foto: Trygve Bæra
Bentley Corniche
Foto: Trygve Bæra
Bentley Corniche
Foto: Trygve Bæra
Bentley Corniche
Foto: Trygve Bæra
Bentley Corniche
Foto: Trygve Bæra
Bentley Corniche
Foto: Trygve Bæra
Bentley Corniche
Foto: Trygve Bæra
Bentley Corniche
Foto: Trygve Bæra
Bentley Corniche
Foto: Trygve Bæra
Bentley Corniche
Foto: Trygve Bæra
Bentley Corniche
Foto: Trygve Bæra
Bentley Corniche
Foto: Trygve Bæra
Bentley Corniche
Foto: Trygve Bæra
Bentley Corniche
Foto: Trygve Bæra
Bentley Corniche
Foto: Trygve Bæra
Bentley Corniche
Foto: Trygve Bæra
Bentley Corniche
Foto: Trygve Bæra
Bentley Corniche
Foto: Trygve Bæra
Bentley Corniche
Foto: Trygve Bæra
Bentley Corniche
Foto: Trygve Bæra
Bentley Corniche
Foto: Trygve Bæra
Bentley Corniche
Foto: Trygve Bæra
Bentley Corniche
Foto: Trygve Bæra
Bentley Corniche
Foto: Trygve Bæra
Bentley Corniche
Foto: Trygve Bæra

Åpen og eksklusiv veteran

Corniche forbinder de fleste med Rolls-Royce, men også søstermerket Bentley laget noen eksemplarer. En av dem, 1978-modell med rattet på venstre side, ruller på Hedmarken og er sannsynligvis Norges eneste Bentley Corniche.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bil nr 2/3-2011.

Bentley startet produksjonen av T1 i 1965, i 1977 fikk bilen en aldri så liten oppfriskning både på karosseriet og i interiøret, derav betegnelsen T2. Samtidig fikk den tannstangstyring.

Corniche er betegnelsen på to-dørsutgaven, og omfatter både cabriolet og bilene med fast tak. Sistnevnte ble opprinnelig betegnet «Two Door Saloon», men ofte kalles den også Corniche Coupé.

Mer diskret
På den ene siden ble Bentley T1, som altså senere ble til T2, betraktet som en «billigere» utgave av Rolls-Royce Silver Shadow, fordi den hadde en enklere og lettere grill. Noen kunder ønsket nemlig en litt mindre prangende bil – «a bit more understatement».

Den «billigere» grillen gjorde neppe noe avgjørende utslag på bilkundenes økonomi, for i oktober 1966 hadde Bentley T1 en listepris i Storbritannia på 5375 pund, mens Silver Shadow kostet 50 pund mer.

På den annen side er Bentley T1/T2 Corniche mer eksklusiv i den forstand at det er produsert langt færre av den enn av Silver Shadow. Gjennom årene er det alt i alt produsert 3239 Corniche-cabrioleter av Rolls Royce Silver Shadow, bare 80 Bentley cabriolet.

Etter diverse søk på internett, tyder opplysningene på at minst syv av disse 80 bilene er i drift i Europa i dag, og altså en av dem i Norge.

Roger Strøm heter bileieren. Han har kjøpt bilen sin i USA, nærmest usett, etter å ha funnet den på Internett. Han hadde bedt en bekjent i USA om å dra for å se på en annen bil, en tilsvarende bil med fast tak, da han på nettet fant det han egentlig var mest interessert i, nemlig en cabriolet.

For USA
Dermed fikk den strøkne Bentleyen, med rattet på «riktig» side fordi den var produsert for det amerikanske markedet, et nytt hjem i Stange. Det eneste Strøm har gjort av restaurering, er at han har bygget en konsoll av originalt treverk ved baksetet.

Innholdet i konsollen? En champagnekjøler med innebygd kjøleelement og to krystallglass. Kjøleelementet tar han kjapt og enkelt ut for å legge i fryseren før bruk. Glassene har Strøm preparert en smule, slik at de holdes på plass under kjøreturen av en innebygd magnet i konsollen...

Ikke bli overrasket over at Roger Strøm derfor har tenkt å stille bilen til disposisjon for brudepar som ønsker seg en høyst eksklusiv transport fra kirketrappa til fotografen.

I august ble Anette Starheim Werven og Lars Kristian Bjønness Werven fra Brumunddal det aller første brudeparet som fikk nyte både turen og champagnen i baksetet.

Krefter nok
Under panseret skjuler det seg en 6,75-liters Rolls-Royce V-åtter med sylinderblokk av aluminium-silisium-legering og med våte støpejernsforinger. Motoren er koblet sammen med en 3-trinns automatkasse.

Motoreffekten er et kjærkomment samtaleemne når det snakkes om staselige og fine biler. Her er det egentlig et åpent spørsmål, selv om vognkortet sier 147 kW, tilsvarende 200 hk. Bentley oppgir nemlig ikke ytelse på sine biler, ikke annet enn ordet «Tilstrekkelig».

Forbruket er også litt løselig anslått, mellom 1,75 og 2,2 liter pr mil ved «turkjøring». Bensintanken rommer 107 liter - 98 oktan, takk.

Automatisk nivåregulering
Bilen har selvbærende karosseri med doble triangelarmer, spiralfjærer og teleskopdempere foran. Bak finner vi langsgående bærearmer, spiralfjærer og teleskopdempere, i kombinasjon med hydraulisk automatisk nivåregulering.

Etter dagens standard er det forholdsvis små hjul på den britiske aristokraten, nemlig 235/70 på 15-tommers felg. Også sporvidden ligger på samme nivå som for en kompaktbil av typen Golf og Focus i dag, nemlig i underkant av 154 cm.

Det er firmaet H.J. Mulliner-Park Ward som har bygget cabriolet-utgavene av disse bilene. På Strøms bil har den motordrevne kalesjen samme farge som både karosseriet og skinnsetene, nemlig sort.

Selv om bilen som ruller på de brede bygder på Hedemarken opprinnelig er levert til USA, har britene satt sine spor i innredningen når det gjelder bekvemmelighet og nødvendigheter.

Innvendig i døren på passasjersiden er det innfelt en lommelerke i sølv samt et tilhørende cognac-glass.

Kilde: Wikipedia

Powered by Labrador CMS