Fiat Ecobasic

Hvis dette er fremtidens småbil, ser fremtiden lys ut. Ecobasic er morsom, livlig, praktisk og oppsiktsvekkende. Jon Winding- Sørensen har kjørt Fiats forslag til ny småbilgenerasjon.

Publisert

Fiat Ecobasic
Fiat Ecobasic

Først publisert i BIL 9 - 2000.

Ikke husker jeg hvor lenge det er siden jeg kjørte en rommelig fireseter om veide under 750 kg. En Panhard for 35 år siden? Lav vekt og god plass er imidlertid ikke de eneste moderne kjennetegnene på Fiats forslag til det nye århundres småbil. Fra multijetmotoren til produksjonsmetoden er dette nytenking hele veien. Og så har de til og med lagt på en utvendig form som i likhet med Multipla, da den var prototype, grenser mot det umulige. Men Fiat har tidligere vist at de tør, og elsker eller hater ser i stor grad ut til å være tema for fremtidens karosseridesign.

Både innholdet og eksteriøret på Ecobasic er med i konkurransen om å bli Fiats neste 600, og de andre konkurrentene må være sensasjonelle dersom de overgår denne bilen, som jeg nå har hatt anledning til å kjøre noen spennende runder på lukket bane.

Bare det å åpne døren og sette seg inn i noe som til de grader er preget av nye kunststoffer satt sammen på nye måter, gir helt nye fornemmelser. Omtrent som Jacuzzi første gang, etter å ha tilbragt badelivet så langt i en stamp. Først er du ikke sikker på om noe stemmer, så begynner du å lure på hva du egentlig har kastet bort livet med tidligere.

Interiøret er enda mer speisa enn i en Multipla, men alt er på vante plasser, og hva er i veien for å ha et stort speedometer stående oppe på en fleksibel arm, med naturlig lys bakfra, så lenge det er lyst ute? Og bare en bakdør, på fortausiden er da egentlig fullstendig logisk?

Sånn sett merker du ikke noe når du kjører heller. Du gir gass og bilen flytter seg med adskillig større entusiasme enn du hadde regnet med. For her har du lært at dette er en miljøbil med minimale avgasser fra 1,2-liters dieselmotor. Men ser du på spesifikasjonene, 61 hk og 160 Nm, og hvordan de porsjoneres, begynner ting å bli forklarlige. Den femtrinns gearkassen, som også kan brukes manuelt, er styrt sammen med motoren slik at en hjerne hele tiden avgjør hvilket forhold du skal ha mellom utveksling og motorturtall. Samme gasspedalsignal kan gi en rekke forskjellige input til motor og samtidig velge mellom tre forskjellige utvekslinger. Det neste skrittet må bli en trinnløs kasse. Dette, sammen med lav rullemotstand og luftmotstandskoeffisient på 0,28 og et stopp/start-system som er mye mer komfortabelt enn Volkswagens, bidrar til et forbruk på under 0,3 l/mil.

Og har noen noensinne hørt om en Fiat med lite underholdende kjøreegenskaper? Kjøregledetradisjonen holdes også vedlike i håndbygde prototyper.

Om et par år kan vi vente produksjonsutgaven av Ecobasic.

FIAT Ecobasic:
Motor: 4-sylindret dieselmotor med turbo og direkteinnsprøytning. Sylindervolum: 1200 ccm. Effekt: 45 kW (61 hk) v/3500 o/min. Dreiemoment: 160 Nm v/1800 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Sekstrinns manuell gearkasse.
Dekk: 155/65HR14.
Mål: Lengde: 348,8 cm. Bredde: 171,0* cm. Høyde: 146,6 cm. Akselavstand: 228,0 cm. Sporvidde f/b: 134,0/131,0 cm.
Egenvekt: 750 kg.
Aks. 0 - 100: 13,0 sek
Toppfart: 160 km/t
Forbruk snitt: ,30 l/mil
CO2-utslipp: 0 g/km
Forbruk i følge EU4.

Powered by Labrador CMS