-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nissan Altra EV
Med lettvekts litium-ionebatterier er Altra EV ett skritt nærmere målet om en virkelig praktisk elektrisk bil.
Først publisert i BIL 12 - 1998.
En elektrisk bil er mange steder ønskelig fordi selve bilen ikke slipper ut noe forurensing. Særlig i storbyer er dette et viktig poeng.
Batteriene har alltid vært en klamp om foten for elbilkonstruktører. I forhold til en gitt vekt bensin, kan et batteri lagre bare en brøkdel av energimengden. Med nye litium-ionebatterier utviklet i samarbeide med Sony, har Nissan kommet et skritt nærmere målet om en praktisk elbil. Men fremdeles er det langt igjen. For selv om litium-ionebatteriene har tre ganger så høy energitetthet som vanlige blybatterier, og er en halv gang så effektive som Nikkel-Metall-Hydridbatterier (NiMH), gir ikke de 350 kiloene med batterier i Altra EV en rekkevidde på mer enn 190 kilometer.
En batterimodul veier 30 kg og har en kapasitet på 94 Ah (amperetimer). Eller sagt på en annen måte; energitettheten er 90 Watt-timer pr kilo. Det vil si at ett kilo batteri ikke gir mer energi enn til å drive en middels lyspære i halvannen time. Til sammenligning er energitettheten for bensin nesten 12kWh/kg, men ikke all denne energien kan utnyttes i en bensinmotor.
De 12 batterimodulene med til sammen 96 celler sitter i en aluminiumramme plassert under kupéens gulv. Altra EV er derfor høyere enn en vanlig stasjonsvogn og ser mer ut som en liten flerbruksbil, men innvendig er takhøyden normal.
Stasjonsvogn
Altra EV er en femdørs stasjonsvogn beregnet hovedsakelig for det amerikanske markedet, og California spesielt. Hverken utvendig eller innvendig er det noe som umiddelbart avslører den som en elektrisk bil. Det er god plass til fire personer og rikelig med bagasjeplass. Men så er Altra også 4,86 meter lang. Setter du deg bak rattet og vrir om tenningsnøkkelen, skjer det derimot ting. Eller rettere sagt, det eneste som skjer er at det lyser opp en grønn lampe med påskriften "READY". Deretter er det bare å sette rattgearspaken i D for Drive og trå på gasspedalen. Lydløst smetter Altra av gårde, men vindsus og dekkstøy gjør seg bemerket nå farten passerer 40- 50 km/t. Støynivået er ikke spesielt høyere enn i andre biler, men på grunn av fraværet av motorstøy blir man mer oppmerksom på de andre støykildene.
Den elektriske motoren drar jevnt opp til 13.000 o/min. At man slipper både clutch og gear er en av fordelene med en elektrisk motor. Men det jevne draget til tross, noen racer er bilen ikke. 83 hestekrefter er ikke all verden når bilen veier 1700 kg. Ute på veien holder den likevel godt følge med trafikken.
Instrumentene viser hvor mye strøm som brukes og hvor lang kjørelengde man har igjen. I beste tilfelle skal fullt oppladede batterier holde i 193 kilometer, men det avhenger selvfølgelig av kjørestil, veiforholdene og bruk av klimaanlegg og annen elektrisk utrustning.
Altra er for øvrig utrustet med et energisparende klimaanlegg utviklet spesielt for bilen. Servopumpen til styringen er også elektrisk og virker bare når det er behov for den.
Enkel lading
Altra EV bruker det samme ladesystem som General Motors EV-1 siden dette allerede er i utstrakt bruk i California. Man parkerer ved en ladeautomat og setter inn det store "støpselet" i en åpning i toppen av grillen. Gjennomsnittlig ladetid er fem timer. Batteriene skal tåle 1200 oppladninger før kapasiteten er redusert til 80 prosent. Det gir en driftslengde på ca 220.000 kilometer før batteriene må byttes. Foreløpig er ikke Altra EV i ordinært salg i USA, men man kan lease bilen for 500$ i måneden. Bilen vil ikke bli tatt inn til Europa. Nissan ser ikke noe behov for en slik bil her. For det første er den for stor, for det andre er det ingen land som har et lovverk som gjør elbiler til et reelt alternativ til bensindrevne biler, slik delstaten California har.
Nissan Altra EV:
Motor: Trefase vekselstrøm synkronmotor, 62 kW(83 hk) v/13.000 o/min. 159 Nm.
Transmisjon: Forhjulsdrift.
Bremser: Ventilerte skiver foran, tromler bak, samt elektrisk bremsing. ABS.
Dekk: 205/65 R15.
Mål: Lengde: 486,9. Bredde: 176,5. Høyde: 169,7. Akselavstand: 279,9. Sporvidde f/b: 153,4/151,9.
Egenvekt u/fører: 1.700 kg.
Batterier: 12 stk. litium-ione batterimoduler. Samlet kapasitet 1.128 Ah. Energitetthet 90 Wh/kg.
Toppfart: Elektronisk begrenset til 120 km/t. Rekkevidde: 190 km.