-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volvo SCC
Sikkerhet er stikkordet for Volvos konseptbil SCC (Safety Concept Car). En bil proppfull av elektroniske hjelpemidler som skal gi økt sikkerhet.
Først publisert i BIL 7 - 2002.
Volvo er kjent for sine store sikre familiebiler. De satser fortsatt på sikkerhet, men med konseptbilen SCC signaliserer de at de vil satse mer på design fremfor innvendig plass. Konseptbilen er utviklet i samarbeid med Ford Motor Company, og er en visjon om den sikkerheten Volvo håper bilkjøperne skal kunne nyte om få år. La oss håpe fremtiden er her snart. Prøvekjøringen av SCC gav nemlig mersmak.
I SCC har Volvo kombinert avansert teknologi, nye materialer og nye mekaniske løsninger. Hver for seg er ikke teknologiene nye, men bruken av dem i en og samme bil er oppsiktsvekkende.
Ifølge Volvo er det øyet som spiller hovedrollen i jakten på en sikrere bil. I SCC justeres førerstol, ratt, gearspak, gulv og pedaler slik at innredingen gir optimal kjørestilling og sikt for føreren. Justeringen skjer ved at følere finner ut hvor du har hode og øyne. Det mest iøyenfallende med SCC er A-stolpene. 90 prosent av all viktig informasjon tilføres føreren via synsinntrykk. A-stolpene har derfor fått en konstruksjon som gjør at man kan se gjennom dem. Den tradisjonelle massive A-stolpen er byttet ut med en sikksakkformet stålkonstruksjon med pleksiglass. B-stolpene er svingt innover i samme form som setenes rammer for å gi fri sikt på skrå bakover.
Full oversikt
SCC er full av varslings- og hjelpesystemer som skal øke sikkerheten. Sensorer i sidespeilene varsler føreren med lys og lyd om eventuelle biler i dødsonene.I tillegg til varsling sørger kameraer for å gi et visuelt bilde av eventuelle kjøretøy i dødsonene. Et kamera er rettet mot bakken bak bilen, men et annet høytsittende kamera gir et større oversiktsbilde av området bak bilen.
Lyskasterne svinger med rattet og tilpasser seg hastighet og veitype. Hovedlyskasterne har en sentral lyskilde, og lyset blir ledet til lyskasterne med fiberoptikk. En infrarød lysforsterker gir økt sikt i mørke ved å projisere et svart/hvitt bilde på et glasspanel på dashbordet. Bildet gir informasjon om hva som skjuler seg i de områdene som lyskasterne ikke dekker. Et kamera kontrollerer posisjonen på veien og varsler hvis bilen er på vei over i feil kjørebane. SCC er også utstyrt med en kollisjonsvarsler som kontrollerer avstanden til eventuelle biler foran. Hvis bilen foran bråbremser varsles føreren av SCC med lys og lyd. Run-flat dekk gjør at farene forbundet med punktering i høy hastighet reduseres.
Også når det gjelder passiv sikkerhet har Volvo gått nye veier. Fremfor to solide B-stolper har man valgt en løsning hvor setenes rammer sammen med B-stolpene erstatter den tradisjonelle B-stolpen. Seterammene er altså blitt en del av den bærende konstruksjonen som skal sikre fører og passasjerer mot sidekollisjoner og rundvelt. Bilen har to forskjellige firepunktsbelter. Det ene systemet er et kryssbelte som ligner det som blir benyttet i motorsport i dag. Det andre er basert på et tradisjonelt trepunktsbelte som er supplert med ytterligere et diagonalt brystbelte.
Personlig brukerstyring
Hjertet i SCC er fjernkontrollen Volvo Personal Communicator (VPC). Fra denne har du til enhver tid full kontroll over bilen så lenge den er innen rekkevidde. Hvis brukeren befinner seg mer enn 100 meter fra bilen kan fjernkontrollen sende informasjon via mobiltelefon hvis dette er ønskelig.
Det er kun registrerte brukere som kan bruke fjernkontrollen og bilen. Kontrollen har fingeravtrykksgjenkjenning som begrenser bruken til eieren og eventuelt andre registrerte brukere. Forskjellige begrensninger, som for eksempel hastighet, kan programmeres for den enkelte bruker.
Så lenge du bærer kontrollen med deg trenger du ikke nøkkel for å låse opp eller starte bilen. Den låser seg opp når du nærmer deg, og så lenge kontrollen er i bilen kan SCC startes med en knapp.
Varsler uhell
Volvos sikkerhetssystem "Volvo on Call" lanseres i disse dager på enkelte markeder. Volvo on Call aktiveres når kollisjonsputen løses ut, og sender automatisk et alarmsignal fra bilen. Dette signalet inneholder posisjon og kjøretøyinformasjon. Samtidig kobles toveis telefonkontakt med en alarmsentral automatisk opp.
Systemet i SCC er en utvidet variant av "Volvo on Call". I tillegg til basisinformasjonen sender det samtidig ut informasjon om hvor mange personer som var i bilen da ulykken inntraff, hvor de satt, hvor mange som benyttet sikkerhetsbelte, bilens stilling etter ulykken (for eksempel at den ligger med taket ned) og hvilken type ulykke det er snakk om. Systemet vil også kunne gi en viss informasjon om de faktiske kollisjonskreftene og retningen på kraften som passasjerene er blitt utsatt for. Alt dette er nyttig informasjon for legeteam og redningspersonell.
Varslingssystemer av typen "Volvo on Call" har en stor begrensning, nemlig GSMdekningen. Oppringing skjer via en integrert GSM-telefon, og hvis ulykken skjer på et sted uten dekning har varslingssystemet null verdi. Volvo sier at de kontinuerlig vurderer markedet for bruk av satellittbasert telefoni, men at prisen foreløpig er for høy. Et annet poeng er at GSM-dekningen stadig blir bedre. Det er allerede bestemt at neste generasjon "Volvo on Call" skal produseres. Lansering vil skje i 2005.
At SCC er bygget for øyet, betyr ikke bare at den er konstruert ut fra et designmessig synspunkt. Den avrundede fronten skal redusere kollisjonskreftene ved et sammenstøt. Panseret har en deformerbar struktur med stor plass mellom motor og panser. En utvendig kollisjonspute skal i tillegg hindre at den påkjørte ikke slår hodet i frontruten og A-stolpen.
Volvo SCC er en spennende bil som har fokus på sikkerhet – samtidig er den en sann fryd for øyet.