-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Citroën C6: "Jeg er ikkeno jeg"
Dette er den rareste bilintroduksjon jeg noensinne ikke aldri har vært med på. Eller for å begynne i den andre enden
Først publisert i BIL 12 -2005.
En av de fineste do-inskripsjonene jeg har sett fant jeg på et toalett på Universitet på Blindern. Midt blant det ene påskrytte utrolige sexatlettrickset etter det andre, ofte med grafiske illustrasjoner og fascinerende antydninger til kontaktannonser sto det med bitteliten skrift: Jeg er ikkeno jeg.
Nå antar jeg at vedkommende hadde atskillig mer selvtillit enn det han ga uttrykk for der. Det har dessverre ikke den nye Citroën C6. Enda den setter ny målestokk for en rekke viktige egenskaper for biler som skal blande seg med A6, E-Klasse og 5-Serie.
Men hva skal man si når årsproduksjonsmålet er ca. 20.000 biler, og den norske importøren bare ler når jeg spør om vi snakker tresifret salgsmål? Da har de ikke mye tro på markedsmulighetene, og aksjonærene kan med god grunn spørre hvorfor man i det hele tatt roter seg borti dette segmentet. Volvo har vist at det tar en generasjon å sprenge seg inn blant Premium-bilene, men det går hvis man bestemmer seg for det. Da går det til og med an å være litt annerledes.
Allerede i 1999 ble bilen vist i Genéve. Konsept het det, men hva designen angår er det ikke mye som er endret. Hva som har skjedd underveis er vanskelig å se. Seks år på å utvikle et utrolig fjærings/demper-system og på å perfeksjonere noe av det mest støysvake som finnes er, tross resultatet, ganske lang tid.
Bilen ble vist i ferdig form på Genéve-utstillingen i mars i år med beskjed om markedslansering ved årsskiftet. Enda trekvart år altså. Så maste jeg en del for å få en prøvekjøring i slutten av oktober for å få den med i årets siste nummer, men det ville være vanskelig for pressen skulle ikke slippe til før i november.
Plutselig ble imidlertid en håndfull journalister invitert ned i september, to måneder før den offisielle prøvekjøringen, for å ta en to-timers tur, og bare skriv hvis dere vil. Men fremdeles er ikke bilen lansert. På tross av at den skal brukes som offisiell bil i forbindelse med blant annet det store FIAC-arrangementet i Paris.
Her skjønner jeg verken fremgangsmåten eller den skjulte agendaen. Men det er åpenbart at franskmennene ikke har noen tro på seg selv når det gjelder biler i dette segmentet. Peugeot halter av gårde med lusne salgstall for 607, Renault gjør merkelige ting i denne klassen og nå er Citroën endelig tilbake med noe som er så fjernt fra Panzerwagen Von Bauhaus som det er mulig å komme. Ikke bare når det gjelder utseende, men også fjæringskomfort, betjeningslogikk, snacksy utstyr, innvendig plass og lavt støynivå for å nevne noen av de punktene som festet seg etter den korte turen.
Her kan du regulere passasjerstolen foran fra baksetet hvis du vil ha bedre plass (og selvfølgelig regulere ditt eget baksete også). Her har du tjukke laminerte sideruter i rammeløse dører. Utrolig nok kommer det verken vind- eller veistøy inn gjennom disse, her er det satt ny standard på tetningslister, og det ser utrolig sexy ut når begge dørene på den ene siden er åpnet og vinduene er senket ned – hvem sier at posørfaktoren ikke betyr noe? Og siden vi er inne på posør; Citroën har gjort en McLaren/Bugatti og utstyrt hekken med en bevegelig spoiler. Men i motsetning til superbilene beveger denne seg i to trinn. Første nivå allerede ved ca. 65 km/t, men andre nivå, og det mener alvor, slås opp ved ca. 120 km/t. Det utrolige var at den endret heller ikke på det behagelige vindstøynivået.
Vi kjørte med spoilernivå 2 oppe mesteparten av tiden, og også baksetepassasjerene var enige i at i de hastighetene oppførte det fantastiske hydrauliske fjæringssystemet seg best i S-utgaven. Bare når vi var inne i byer med tvilsom gateoverflate var det noe poeng i å ha den i normal modus.
Bilen er selvfølgelig utstyrt med alt som finnes av elektroniske hjelpemidler, inkludert effektivt head-up display. Men på tross av at den deler 65 prosent av komponentene (målt i verdi) med 607 er dette en helt annen bil. Og på tross av at dieselutgaven har en drivlinje identisk med for eksempel Jaguar er denne enda mer silkemyk. Til Norge vil den imidlertid først kun komme i bensinutgave. Akkurat det er vel ikke viktig for noen. Dessverre. For med de importørambisjonene vi føler er ute og går, er det vel bare noen forhandlere som skal ha denne bilen. I så fall er det mange som går glipp av noe de ikke ante fantes.