Cadillac STS: Luksussedan for Europa

Særpreget og markert design – skinn, treverk og krom i interiøret, og nesten “europeiske kjøreegenskaper. Den nye STS plasserer seg øverst i storbil-segmentet.

Publisert Sist oppdatert

STS
STS

Først publisert i BIL 6 - 2005.

Iløpet av mai er de første STS på plass hos norske forhandlere. Importøren ser ikke akkurat for seg noe rush, de forventer å selge fem biler i år. For sammenligningens skyld gir det vel et godt bilde på marked og kundegrunnlag når vi ser at det forventes et salg på 130 biler i Sveits.

Chassiset er satt opp spesielt med tanke på det europeiske markedet. Den drøyt 1,7 tonn tunge bilen viser derfor gode dynamiske egenskaper, med liten tendens til krenging og duving. Fortsatt er styringen et av de punktene hvor vi får signaler om at vi sitter i en amerikansk bil. Styreservoen er kraftig, men progressiv, så i høyere hastigheter er den forholdsvis kontant. Ved bykjøring kreves det imidlertid uvanlig, og ubehagelig, mye jobbing med rattet for å komme forbi minirundkjøringer og gatehjørner.

V6 med 257 hk blir “bestselgeren”, en motor hvor 90 prosent av maks dreiemoment er tilstede helt fra 1600 til 5800 omdreininger. En grunn til at kjøredynamikken har fått et løft, er utstrakt bruk av aluminium i hjulopphengene. Dermed har man redusert mengden av ufjæret masse. Samtidig er karosseriet stivere, Cadillac opplyser at vridningsstivheten i STS er 13 prosent høyere enn i CTS. Elektronisk stabilitetskontroll, ESP, som hos Cadillac kalles StabiliTrak, hører til standardutstyret.

Mye arbeid er lagt ned i støydempingen i de ulike delene av bilen, samtidig som den ønskede lyden er utviklet i samarbeid med Bose. Åtte høyttalere er standard, men i en 25.000 kroner dyrere Launch Edition får du Surround-system med 15 høyttalere. Da følger også navigasjonssystem, elektronisk styring av hjuloppheng (Magnetic Ride Control) og oppvarmet ratt med på kjøpet.

Det finnes selvfølgelig en V-åtter også, det skulle bare mangle når vi snakker om Cadillac og luksusklassen, en Northstar aluminium-motor med 4,6-liters volum og 325 hk. Begge motorene er kombinert med en meget behagelig femtrinns automatkasse. Forskjellen mellom V6 og V8 ligger mer på lyd og følelse enn på akselerasjon. Åtteren er riktignok et drøyt sekund raskere fra null til hundre, men når du drar på er det likevel lydbildet som utgjør den største forskjellen – smak og behag, enten ekte “amerikaner-låt fra storebror eller den pirrende (og meget finkomponerte) snerringen fra sekseren. En annen detalj er svært så ulik; prisen. Billigste V8-utgave koster 267.500 kroner mer enn med V6, det vil si 1.127.000 kroner. En kuriositet: I Sverige koster den 535.000 kroner, mens V6-utgaven begynner på 420.000 kroner.

På litt sikt vil STS bli historisk, den er den første bakhjulsdrevne bilen fra GM som kommer med firehjulstrekk.

Cadillac STS 3.6 V6
Pris: kr. 859.500,-
Motor: 3,6-liter V-motor. 3564 ccm. 189 kW (257 hk) v/6500 o/min., 342 Nm v/3200 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 499 x 184 x 146 cm. Akselavstand: 296 cm. Egenvekt m/fører: 1782 kg.
Dekk: 235/50R17.
Bagasjerom: 464 liter.
Tankvolum: 66 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 7,4 sek.
Toppfart: 194 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 1,24 l/mil.
CO2-utslipp: 295 g/km.
Konkurrenter: BMW 5, Lexus GS, Mercedes-Benz E-Klasse, Audi A6.

Powered by Labrador CMS