STS-V

STS-V

STS-V

STS-V

STS-V

STS-V

STS-V

STS-V

STS-V

STS-V

STS-V

STS-V

STS-V

STS-V

STS-V

STS-V

STS-V

STS-V

STS-V

STS-V

STS-V

STS-V

STS-V

STS-V

STS-V

STS-V

STS-V

STS-V

STS-V

STS-V

STS-V

STS-V

STS-V

STS-V

STS-V

XLR-V

XLR-V

XLR-V

To nye V’er fra Cadillac

Cadillac skal debutere sin svenskproduserte BLS på IAA. Men de tar også med seg to amerikanske muskelbiler til den internasjonale utstillingen neste måned.

Publisert Sist oppdatert

Den store limousinen STS samt den sportslige XLR har nemlig sine Europa-premierer i V-utgave. Og V hos Cadillac står for det samme som M hos BMW og AMG hos Mercedes – ekstra krefter og sportslige egenskaper.

Nå er det SAE (Society of Automotive Engineers) som har målt kreftene i modellene, så kanskje vi skal ta dem med en liten klype salt. STS-V oppgis til 476hk ved 6.400 omdreininger og 595Nm ved 3.900.

Grunnet begrenset plass i motorrommet til innsug og eksos, gir den samme kompressormatede Northstar 4,4-liters V8 motoren XLR-V 448hk og 561Nm ved tilsvarende turtall. Dette kompenseres med lavere vekt, slik at akselerasjonstiden til 60 mph (96 km/t) for begge er under fem sekunder, mens toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t.

Hjulopphengning, stabilisatorstag og bremser er tunet for å tåle ekstra G-krefter og gi maksimale stoppegenskaper. Begge modellene har en rekke påkostede detaljer i interiør og eksteriør som skiller dem fra standardutgavene de er basert på.

Om noen nordmenn skulle finne på å bestille en av bilene, er de trolig sikret julekort fra toll- og avgiftsdirektoratet for resten av livet.

Powered by Labrador CMS