-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny Ford Explorer
Hybrid teknologi står sentralt når Ford nå lanserer sjette generasjon av den viktige SUV-en Explorer.
Helt nytt design, mer komfort og mer utstyr, men samtidig også lavere forbruk, ikke minst takket være hybrid motorteknologi, er sentrale elementer når Ford i forbindelse med North American International Auto Show (NAIAS) i Detroit ruller fram SUV-en Explorer.
Explorer, som ikke står på Fords Europa-program, der står den litt mindre Edge, er en i USA-målestokk familiestor kompakt-SUV som henvender seg til amerikansk bilindustris kjernekunde.
Snart 30 år
Lansert i 1990 som 1991 årsmodell presenterte Ford Explorer i tre- og femdørs utgaver som erstatter for Bronco II og som konkurrent til Chevrolet S-10 Blazer og Jeep Cherokee. En 4,0 liters V6 var standardmotoren.
Siden har Explorer vokst i alle retninger og er nå i sjette generasjon en drøyt fem meter lang bil. 2,0 literen fra forrige generasjon kuttes så 2,3 liter blir nå minste motor.
Hybrid og ST
Men det er sportsmodellen ST og den hybride varianten Ford velger å fokusere på. ST utstyres med en 3,0 liters EcoBoost-motor med hele 400 hk effekt, ti trinns automatgirkasse, 21 tommer store hjul og oppgitt toppfart på 230 km/t.
– Dette er en bil designet til å være en ST helt fra starten av, sa Fords Ed Krenz under lanseringen.
Litt underlig at Ford velger fokus på fart i et land dette ikke er særlig akseptert i markedsføringen av biler og hvor all kjøring over 130 km/t ganske raskt påkaller ubehagelig oppmerksomhet fra trafikkpolitiet.
3,3 liters sparemotor
I den andre enden av Explorer-rekken befinner den hybride varianten seg, utstyrt med 3,3 liters sparemotor (!) som i kombinasjon med elmotor får fram 318 hk, og med tank stor nok til å kjøre mer enn 500 miles (800 km) før den er tom.
Hybridbatteriet har Ford plassert under baksetet for at det ikke skal stjele kupé- eller bagasjeplass.
Av andre Explorer-nyheter er at bilen nå helt parkerer selv. Som ekstrautstyr leveres aktiv støyreduksjon a la det du finner i øretelefoner og førerstøttesystemer som gjør bilen nærmest selvkjørende på motorvei.
I følge informasjonsdirektør Anne Sønsteby i Ford Motor Norge foreligger det ingen konkrete planer om å ta nye Explorer til Europa. Men det det gjør ikke bilen utilgjengelig som dem som har lyst på en prøvetur, kort eller i flere uker.
Jeg er ganske sikker på at det ikke tar særlig lang tid før Explorer dukker opp hos de store utleieselskapene, så der har du muligheten når du først er i USA.