-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fremtidsrettet 100-åring
Maserati hviler ikke på laurbærene. I året de fyller 100, viser de en bil som bærer navnet til grunnleggeren; Alfieri. Er dette den nye GranTurismo?
Alfieri Maserati var en av mange brødre i Maserati-familien med en lidenskap for motorsport. Etter hvert startet han verksted, som igjen startet produksjon av tennplugger.
Den første bilen kom riktignok ikke før 1926, men slike detaljer er vel ikke så viktig – hundre år er hundre år. Og nå hedres Alfieri med en konseptmodell som fort kan bli den neste GranTurismo.
I følge Maserati er det «et sterkt ønske om å gjøre Alfieri til virkelighet. Den ble unnfanget, designet og skapt med tanke på 100% realisme».
Det er kanskje å ta i litt, Alfieri er tross alt en klassisk konseptbil. Med renskåret interiør og glatte overflater utvendig må det nødvendigvis gjøres noen nedtoninger før en eventuell produksjonsmodell.
Men Alfieri har likevel alle forutsetninger for å havne på produksjonslinjen. Et klassisk 2+2-design, voksen Maserati-grill, tre luftehull bak forskjermen, lange og lave linjer, trident-logoen på C-stolpen og (selvsagt) en oval analog klokke er alle elementer som må være på plass – og er det også på Alfieri.
Ikke glem at GranTurismo er sju år gammel nå – et generasjonsskifte om få års tid er langt fra utenkelig. Det er heller sannsynlig.
Kjørende konsept
Under det vakre skallet er Alfieri-konseptet en lettere modifisert GranTurismo MC Stradale. Akselavstanden er riktignok kappet 24 centimeter (til 2,7 meter), men Alfieri er fortsatt ingen liten bil. 4,59 meter lang, 1,93 meter bred og 1,28 meter høy er de vitale målene.
Den kjente 4,7-litersmotoren uten pustehjelp er fortsatt tilstede, med 460 hestekrefter å spille på. Mellom motoren og bakhjulene sitter en seks-trinns automatisert manuell kasse.
Interiørt skjuler det ikke seg så mange overraskelser, men instrumentene har fått seg en liten konseptdetalj det skal bli moro å se om overlever til produksjonsmodellen. I stedet for å ha en nål spinne rundt mot fastmonterte tallpunkter, roterer tallskivene her mot et fastmontert fokuspunkt.
Når vi eventuelt skal få se Alfieri i salgsklar form er usikkert, men Fiat-gruppens designsjef, Lorenzo Ramaciotti, sier at han ikke kan love at Alfieri settes rett i produksjon i løpet av de neste to årene, men at «vi vil se noe som ligner veldig».