-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Skodas lille by-SUV
Skoda Kamiq er først og fremst en kjekk by-SUV som i Norge møter betydelig konkurranse fra de kompakte elbilene.
Jeg liker Skoda og jeg liker Kamiq. Den er det perfekte svaret på spørsmålet fra store deler av Europa om en kompakt bil i grenselandet mot SUV.
Like fullt tror ikke importøren det vil være mulig å selge flere enn 500 Kamiq neste år, og forklaringen er å finne i den skyhøye interessen for elektriske biler, og særlig om de er kompakte og litt høyreiste. Kamiq hører ikke hjemme i Skodas kommende elbilprogram.
Ikke 4x4
Derfor opptrer importøren også høyst nølende til å ta hjem 4,24 meter lange Kamiq med dieselmotor.
Firehjulsdriften, som er Skodas store salgsfortrinn i Norge, har fabrikken allerede valgt bort. Norsk bønn om 4x4-hjelp har så langt druknet i den overordnede europeiske beskjeden om at drift på forhjulene holder.
Selv med tre tilgjengelige bensinmotorer, 1,0/95 hk, 1,0/115 hk og 1,5/150 hk, ser det ut til at tre sylindre og 115 hk i kombinasjon med sjutrinns DSG-automat passer bra for Norge.
Men hva bilen skal koste er fortsatt ikke klart.
Kongelig bakseteplass
Kamiq har kombien Scala i bunnen, og Scala koster med 115 hk motor rett over 300.000 kroner. Siden storebror Karoq begynner på 331.500 kroner, er det naturlig at Kamiq prises et sted mellom de to, kanskje helt ned mot 300.000 kroner.
Det beste med Kamiq mener jeg er bilens pakking, at den er akkurat så høy at det nærmer seg kongelig bakseteplass. Du sitter høyt, men har likevel god takhøydereserve.
Stor åpning mellom B-stolpen og baksetet gjør det lett å komme inn og ut av bilen, og om ikke setene foran står i nedre posisjon er det god plass til å stikke føttene under setet.
Ikke like praktisk som Karoq
Skoda markedsføres under begrepet «Simply Clever» og den tsjekkiske og VW-eide produsenten er ganske flink til å finne på smarte løsninger og spesialiteter som paraply i førerdøren (kjempesmart) og isskrape i tanklokket.
Men i forhold til utgåtte Skoda Yeti (like lang, men mer SUV) er ikke Kamiq i nærheten så oppfinnsomt laget. Sånn sett overtok Karoq for Yeti. Kamiq har faste seter bak. Ei heller kan de lengdereguleres.
Til gjengjeld vil det være mulig å bestille bilen med nedfellbar passasjerforseterygg, så inntil 2,4 meter lange gjenstander kan fraktes inne i bilen, den leveres mot noen kroner ekstra med Virtual Cockpit, altså et instrumentbord hvor informasjonen presenteres med ulike designvalg på skjermen uten at noe av den er låst til faste, klokkeliknende oppsett.
Heia Amundsen
Naviskjermen, den største infotainmentpakken heter naturligvis Amundsen, oppkalt etter polarhelten, kan stemmestyres via «okey, Laura». Så langt hverken snakker eller forstår hun norsk.
Bagasjerommet på 400 liter (1395 med bakseteryggene lagt ned), er ikke klassens største, men hevbart gulv gir mulighet for lasterom inn til forseteryggene. Men flatt er det ikke.
Tre sylindere og 115 hk gjør ikke Kamiq til en kamuflert Porsche, og kjøreopplevelsen er langt mer avslappet enn sportslig.
Likevel skjer det noe når sportsknappen trykkes inn, demperne strammes og styringen skjerpes. Men det merkes først i motorveifartsområder langt over norske maksimalgrenser.
Viktige konkurrenter til Kamiq vil være Suzuki SX4, Peugeot 3008, Kia Niro, Mazda CX-3, Skodas egen Scala og Karoq samt VW Golf og VW T-Roc.
Kilde: OFV / Produsent
Tekst | Skoda Kamiq – 115 hk | Skoda Karoq – 115 hk | Skoda Scala – 115 hk |
Motor: | 3 syl turbo bensinmotor, 999 ccm | 3 syl turbo bensinmotor, 999 ccm | 3 syl turbo bensinmotor, 999 ccm |
Effekt: | 85 kW (115 hk) v/5000 o/min | 85 kW (115 hk) v/5000 o/min | 85 kW (115 hk) v/5000 o/min |
Dreiemoment: | 200 Nm v/2000 - 3500 o/min. | 200 Nm v/2000 - 3500 o/min. | 200 Nm v/2000 - 3500 o/min. |
Drivlinje: | 7A/DSG, forhjulsdrift7A/DSG, forhjulsdrift | 7A/DSG, forhjulsdrift | |
Mål LxBxH: | 424/179/153 cm | 438/184/160 cm | 436/179/147 cm |
Akselavstand: | 265,1 cm | 263,8 cm | 264,9 cm |
Bakkeklaring: | 18,8 cm | 17,2 cm | 14,9 cm |
Egenvekt m/fører: | 1409 kg | 1361 kg | 1229 kg |
Tillatt totalvekt: | 1765 kg | 1884 kg | 1679 kg |
Maks hengervekt: | 1200 kg | 1200 kg | 1200 kg |
Bagasjerom: | 400 - 1395 liter | 521 – 1630 liter | 467 – 1410 liter |
Aks. 0-100 km/t: | 10,0 sek. | 10,7 sek | 9,9 sek |
Toppfart: | 193 km/t | 186 km/t | 199 km/t |
Forbruk (oppgitt): | 0,55-068 l/mil (WLTP) | 0,69 l/mil (WLTP) | 0,60 l/mil (WLTP) |
CO2: | 125 - 154 g/km (WLTP) | 157 g/km (WLTP) | 136 g/km (WLTP) |
Pris fra: | Ikke klar | kr. 331.500 | kr. 302.000 |