-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mer ladbart fra MG
Med familie-SUV-en EHS blander MG seg inn i et særdeles hot ladehybridmarked. Det har importøren tatt hensyn til når det gjelder pris.
Suksess med elektriske ZS har gitt kinesiske MG mot til å ta steget inn i ladehybridmarkedet. Bilen de gjør det med er familie-SUV-en EHS med 258 hk. Som storebror til ZS er EHS i Norge allerede i januar.
Det betyr at MG EHS går rett i strupen på storselgere som Toyota Rav4, BMW X1, Suzuki Across, ladehybride Volvo XC40, Ford Kuga og Jeep Compass, biler som koster fra snaut 450.000 kroner og oppover.
Men hva skal 4,57 meter lange og forhjulsdrevne EHS koste? Nei, det vil ikke Dag Asbjørnsen hos importøren Norwegian Mobility Group si noe om foreløpig, hvilket kun betyr at prisen ikke er ferdigforhandlet. Det til tross for MG har sluppet prisen i EU: 34.000 Euro pluss avgifter, altså rundt 365.000 omregnet til norske kroner.
Dersom importøren skal ha noe håp om å gjøre EHS attraktiv nok for de 1000 kjøperne de håper å nå allerede første salgsår, må prisen trolig havne rundt 365.000 kroner for rimeligste variant og 395.000 kroner med full utstyrspakke.
OBS! Prisene ble klare like etter artikkelen ble skrevet - du finner dem her.
Ikke 4x4
MG HS har som bensinmodell med forhjuls- og firehjulsdrift eksistert i Kina i siden 2018 og siden 2019 også i Storbritannia hvor bilen både er designet og utviklet. Derfor ble HS allerede i 2019 belønnet med fem stjerner i Euro NCAPs sikkerhetstestprogram.
I høst gjennomgikk HS omfattede oppgradering med nytt, digitalisert førermiljø og langt flere førerstøttesystemer som blant annet inkluderer adaptiv cruisekontroll med køassistent, 360 graders kamera og blindsonevarsling.
Bilen har nå LED-lys, ambientebelysning inne i bilen og et 1,2 kvadratmeter stort glasstak som kan åpnes.
Det er denne varianten utstyrt med ladehybridteknologi som er på vei til Norge.
258 hk
Ladehybridpakken bygges rundt en 1,5 liters turbo bensinmotor ytende 162 hk, og som hjelpes av en 122 hk sterk elmotor. Samlet effekt oppgis til 258 hk/370 Nm i dreiemoment, som eksempelvis er noe mindre enn samlet effekt i Toyota Rav4/Suzuki Across, men mer enn i BMW X1 xDrive og Jeep Compass.
Batteripakken på 16,6 kWt sørger for elektrisk rekkevidde på 52 km som igjen betyr at EHS slipper unna de særnorske engangsavgiftene. Forbruk og utslipp oppgis til 0,19 liter/mil og 43 gram CO2/km.
Der flere av konkurrentene trekker på alle hjulene, nøyer MG seg med kun forhjulsdrift. Energien fordeles til hjulene via girkasseteknologi med samlet ti trinn. Akselerasjon til 100 km/t oppgis til 6,9 med 190 km/t i toppfart.
Fra fem til sju års garanti
MG har således tatt konsekvensen av kostbar teknologi og krydret pakken med forholdsvis høye ytelser. Akkurat som ZS vil EHS bli levert i to utstyrspakker, Comfort og Luxury. Så godt som samtlige ZS-kjøpere velger den best utstyrte varianten.
MG har til nå garantert sine biler i fem år/150.000 km. Dette endres fra nyttår ved å øke garantilenden til sju år.
Kinesiske MG har uten tvil vært med å skrive et nytt kapittel i norsk bilhistorie i 2020. MG kom fra intet med kun én modell, elektriske ZS, og var – uansett bilklasse – den tredje mest valgte bilmodellen i november. Fram til skrivende øyeblikk har MG levert mer enn 3400 ZS.
MG EHS ladehybrid |
Motor: | 1,5 liter, R4, turbo bensin |
Effekt/moment | 162 hk/250 NM |
Elmotor: | 122 hk/230 Nm |
Samlet effekt/moment: | 258 hk/370 Nm |
Drivlinje: | 10A/forhjulsdrift |
0-100 km/t: | 6,9 sek |
Toppfart: | 190 km/t |
Batteri: | 16,6 kWt |
El-rekkevidde: | 52 km |
Forbruk: | 0,19 l/mil |
CO2: | 43 g/km |
Ladefart AC/DC: | 3,7 kW/ikke |
Mål LxBxH: | 457/188/166 cm |
Akselavstand: | 272 cm |
Bakkeklaring: | 14,5 cm |
Bagasjerom: | 448 - 1375 liter |
Egenvekt: | 1775 kg |
Tilhengervekt: | 1500 kg |
Euro NCAP: | 5 stjerner* |
Garanti: | 7 år/150 000 km |
Pris EU: | Kr. 365 000 + avg/moms |
Pris Norge: | Ikke klar |
Miljøklasse: | B |
* Gjelder bensinutgaven |