-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Porsche Taycan – bevares for en elbil
Porsche Taycan leverer som forventet. En barbert utgave av denne supersportsbilen kan bli en av salgsvinnerne i Norge neste år.
Det høres bortimot absurd ut at en supersportsbil som tar deg til 100 km/t på under tre sekunder og til 200 km/t på under ti sekunder kan bli en storselger i Norge neste år. Som familiebil.
Utenfra har den norske bilverdenen sett ganske spesiell ut siden Tesla Model S i 2014 inntok plassen som femte mest kjøpte bilmodell. Slikt kunne naturligvis ikke skje uten fete statlige incentiver for å drive elbilsalget framover.
Alle fordelene
Og nå er det Porsches tur til å øse av fordelene. Ikke det at jeg tror Taycan Turbo eller Turbo S som nå er lansert og basispriset til henholdsvis 1.314.000 og 1.598.000 kroner kommer til å bli storselgere.
Men bare vent til Porsche visker vekk Turbo og Turbo S-emblemene fra bagasjeromslokket (modellbetegnelsen har jo ikke annen mening enn å understreke at her snakkes det ikke om standardytelser), og vips så antydes priser rundt millionen og kanskje litt under før kundene går løs på den innholdsrike og for mange viktige tilvalglisten.
Hva jeg begrunner påstanden med? Ikke annet enn nøkterne tall fra de siste årenes nybilstatistikk hvor tusenvis av kunder har valgt å stå i kø for å sikre seg elektriske biler til rundt en million kroner: oppgraderte utgaver av Audi e-tron, Jaguar I-Pace og Tesla Model S og X.
For en bil!
Om Porsche Taycan er det bare å si: Bevares for en bil, komfortabel, men litt trang familiebil fordi hekken har mer karakter av 911 enn Panamera – og en bil som i løpet av millisekunder skifter karakter fra det snilleste til det villeste på veien.
Så vidt jeg er i stand til å bedømme må Taycan være den mest komplette og kompetente elbil til nå. Kruttsterk merkevare gjør det også vanskelig å kjøre forbi Porsche ved valg av ny, stor elbil. At den ikke kan trekke tilhenger eller kun har plass til 366 liter bagasje i et dypt, men ganske lavt bagasjerom, er neppe til hinder for dem som hele livet har drømt om å kjøre Porsche, men av praktiske eller prismessige hensyn ikke har kunnet forsvare et slikt kjøp.
2,3 tonn sportsbil
Sportsbiler bygges gjerne så lette som mulig. Porsche Taycan veier 2,3 tonn, men det føles ikke slik fordi vekten befinner seg mellom hjulene med lavere tyngdepunkt enn på tilsvarende biler med fossilmotor.
1050 Nm i moment på den kraftigste varianten i kombinasjon med 625 hk som lett boostes til 761 hk gir et ubeskrivelig skyv. Jeg kan heller ikke huske å ha kjørt så fort i svinger noen gang. 21-tommerne bare biter seg fast.
Med aktiv chassiskontroll (PDCC Sport), aktiv kontroll med luftfjæringen og demperne (PASM) i kombinasjon med Torque Vectoring Plus er det bare å peke ut retningen, og bilen tar deg dit uten noen form for krengning.
Å gire ned bakakselen for mer skyv fra start og mer økonomi oppover i fartsregisteret er Porsche foreløpig alene om. Du merker tydelig når det skifter, men det skjer aldri på en slik måte at akselerasjonen rammes.
Bilens høyde over asfalten justeres manuelt, eller programmeres inn i kjøreoppsettet. Men uansett senkes bilen når Sport Plus velges.
Nær fem meter lang
Taycan er ingen liten bil, nesten fem meter lang og litt kortere, litt bredere og litt lavere enn Panamera,. Men den ser ti ganger mer sinna ut og får deg i hvert fall ikke til å tenke på crossover eller noe annet som lukter av SUV. Taycan kles på. Den er ikke akkurat trang å komme inn i, men du setter deg ikke inn, men ned på batteripakken i seter som definitivt holder deg på plass. Og for enda tydeligere å understreke ytelsespotensialet er beltene i Turbo S røde.
Batteripakken skal i fulladet tilstand holde til rundt 400 kilometer etter WLTP-standarden. Kritikken mot Porsche sammenliknet med Tesla som operere med betydelig lengre rekkevidde, har nettopp gått på batteristørrelsen. Men mer rekkevidde ville gjort bilen enda tyngre, og tyngre enn Tesla Model S.
270 kW ladefart
Derimot har Porsche valgt 800 volts batteriteknologi og lynladefart som så langt overgår Tesla: 270 kW nå, men med mulighet for oppgradering til 350 kW senere. Porsche er med i ladenettverket Ionity og har vært en av pådriverne til nettopp å ta i bruk ladere med inntil 350 kW ladefart for å få ned ståtiden ved laderne.
Nå påvirkes ladefarten av mange forhold, og det vil alltid være bilen som styrer ladefarten. Under testkjøring i Tyskland ladet bilen jeg kjørte fra 11 til 80 prosent batterikapasitet på 23 minutter og 33 sekunder. Jeg kunne igjen legge ut på nye 300 kilometer før neste ladestopp.
Tesla var først ute med å tilby gratis strøm, men har i hovedsak sluttet med det. Porsche har ingen planer om å tilby noe slikt i Europa, sier Richard Kretsel hos Porsche.
* Luftfjæring/normalposisjon ** Gjelder Teslas egne ladere. Opptil 120 kW på andre CCS-ladere
Modell | Porsche Taycan Turbo | Audi e-tron 55 Advanced | Jaguar I-Pace HSE | Tesla Model S Performance |
Pris fra | kr 1.314.000 | kr 676.580 | kr 764.950 | kr 955.220 |
Mål H/L/B | 496/197/138 cm | 490/1194/163 cm | 468/190/156 cm | 498/196/144 cm |
Akselavstand | 290 cm | 293 cm | 299 cm | 296 cm |
Bakkeklaring* | 12,8 cm | 17,2 cm | 14,2 cm | 14,4 cm |
Bagasjerom | 366 - 811 liter | 660 - 1725 liter | 656 – 1453 liter | 895 – 1795 liter |
Batteri | 93,5 kWh | 95 kWh | 90 kWh | 100 kWh |
Hurtiglading | 270 kW | 150 kW | 100 kW | 150 kW** |
Ombordlader | 11,0 kW | 11/22 kW | 7,2 kW | 16 kW |
Motor | 625/680 hk/850 Nm | 360 hk/561 Nm | 400 hk/696 Nm | 772 hk/990 Nm |
Aks. 0-100 km/t | 3,2 sek | 5,7 sek | 4,8 sek | 2,6 sek |
Toppfart | 260 km/t | 200 km/t | 200 km/t | 261 km/t |
Forbruk WLTP | 26,0 kWh | 24,5 kWh | 21,2 kWh | 20,0 kWh |
Rekkevidde WLTP | 381/450 km | 382 km | 480 km | 590 km |
Vekt | 2305 kg | 2490 kg | 2133 kg | 2316 kg |
Tilhengervekt | 0 kg | 1800 kg | 750 kg | 0 kg |