Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S. .

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S. .

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan – bevares for en elbil

Porsche Taycan leverer som forventet. En barbert utgave av denne supersportsbilen kan bli en av salgsvinnerne i Norge neste år.

Publisert Sist oppdatert

Det høres bortimot absurd ut at en supersportsbil som tar deg til 100 km/t på under tre sekunder og til 200 km/t på under ti sekunder kan bli en storselger i Norge neste år. Som familiebil.

Utenfra har den norske bilverdenen sett ganske spesiell ut siden Tesla Model S i 2014 inntok plassen som femte mest kjøpte bilmodell. Slikt kunne naturligvis ikke skje uten fete statlige incentiver for å drive elbilsalget framover.

Alle fordelene
Og nå er det Porsches tur til å øse av fordelene. Ikke det at jeg tror Taycan Turbo eller Turbo S som nå er lansert og basispriset til henholdsvis 1.314.000 og 1.598.000 kroner kommer til å bli storselgere.

Men bare vent til Porsche visker vekk Turbo og Turbo S-emblemene fra bagasjeromslokket (modellbetegnelsen har jo ikke annen mening enn å understreke at her snakkes det ikke om standardytelser), og vips så antydes priser rundt millionen og kanskje litt under før kundene går løs på den innholdsrike og for mange viktige tilvalglisten.

Hva jeg begrunner påstanden med? Ikke annet enn nøkterne tall fra de siste årenes nybilstatistikk hvor tusenvis av kunder har valgt å stå i kø for å sikre seg elektriske biler til rundt en million kroner: oppgraderte utgaver av Audi e-tron, Jaguar I-Pace og Tesla Model S og X.

For en bil!
Om Porsche Taycan er det bare å si: Bevares for en bil, komfortabel, men litt trang familiebil fordi hekken har mer karakter av 911 enn Panamera – og en bil som i løpet av millisekunder skifter karakter fra det snilleste til det villeste på veien.

Så vidt jeg er i stand til å bedømme må Taycan være den mest komplette og kompetente elbil til nå. Kruttsterk merkevare gjør det også vanskelig å kjøre forbi Porsche ved valg av ny, stor elbil. At den ikke kan trekke tilhenger eller kun har plass til 366 liter bagasje i et dypt, men ganske lavt bagasjerom, er neppe til hinder for dem som hele livet har drømt om å kjøre Porsche, men av praktiske eller prismessige hensyn ikke har kunnet forsvare et slikt kjøp.

2,3 tonn sportsbil
Sportsbiler bygges gjerne så lette som mulig. Porsche Taycan veier 2,3 tonn, men det føles ikke slik fordi vekten befinner seg mellom hjulene med lavere tyngdepunkt enn på tilsvarende biler med fossilmotor.

1050 Nm i moment på den kraftigste varianten i kombinasjon med 625 hk som lett boostes til 761 hk gir et ubeskrivelig skyv. Jeg kan heller ikke huske å ha kjørt så fort i svinger noen gang. 21-tommerne bare biter seg fast.

Med aktiv chassiskontroll (PDCC Sport), aktiv kontroll med luftfjæringen og demperne (PASM) i kombinasjon med Torque Vectoring Plus er det bare å peke ut retningen, og bilen tar deg dit uten noen form for krengning.

Å gire ned bakakselen for mer skyv fra start og mer økonomi oppover i fartsregisteret er Porsche foreløpig alene om. Du merker tydelig når det skifter, men det skjer aldri på en slik måte at akselerasjonen rammes.

Bilens høyde over asfalten justeres manuelt, eller programmeres inn i kjøreoppsettet. Men uansett senkes bilen når Sport Plus velges.

Nær fem meter lang
Taycan er ingen liten bil, nesten fem meter lang og litt kortere, litt bredere og litt lavere enn Panamera,. Men den ser ti ganger mer sinna ut og får deg i hvert fall ikke til å tenke på crossover eller noe annet som lukter av SUV. Taycan kles på. Den er ikke akkurat trang å komme inn i, men du setter deg ikke inn, men ned på batteripakken i seter som definitivt holder deg på plass. Og for enda tydeligere å understreke ytelsespotensialet er beltene i Turbo S røde.

Batteripakken skal i fulladet tilstand holde til rundt 400 kilometer etter WLTP-standarden. Kritikken mot Porsche sammenliknet med Tesla som operere med betydelig lengre rekkevidde, har nettopp gått på batteristørrelsen. Men mer rekkevidde ville gjort bilen enda tyngre, og tyngre enn Tesla Model S.

270 kW ladefart
Derimot har Porsche valgt 800 volts batteriteknologi og lynladefart som så langt overgår Tesla: 270 kW nå, men med mulighet for oppgradering til 350 kW senere. Porsche er med i ladenettverket Ionity og har vært en av pådriverne til nettopp å ta i bruk ladere med inntil 350 kW ladefart for å få ned ståtiden ved laderne.

Nå påvirkes ladefarten av mange forhold, og det vil alltid være bilen som styrer ladefarten. Under testkjøring i Tyskland ladet bilen jeg kjørte fra 11 til 80 prosent batterikapasitet på 23 minutter og 33 sekunder. Jeg kunne igjen legge ut på nye 300 kilometer før neste ladestopp.

Tesla var først ute med å tilby gratis strøm, men har i hovedsak sluttet med det. Porsche har ingen planer om å tilby noe slikt i Europa, sier Richard Kretsel hos Porsche.

* Luftfjæring/normalposisjon ** Gjelder Teslas egne ladere. Opptil 120 kW på andre CCS-ladere

Taycan og konkurrentene

Modell

Porsche Taycan Turbo

Audi e-tron 55 Advanced

Jaguar I-Pace HSE

Tesla Model S Performance

Pris fra

kr 1.314.000

kr 676.580

kr 764.950

kr 955.220

Mål H/L/B

496/197/138 cm

490/1194/163 cm

468/190/156 cm

498/196/144 cm

Akselavstand

290 cm

293 cm

299 cm

296 cm

Bakkeklaring*

12,8 cm

17,2 cm

14,2 cm

14,4 cm

Bagasjerom

366 - 811 liter

660 - 1725 liter

656 – 1453 liter

895 – 1795 liter

Batteri

93,5 kWh

95 kWh

90 kWh

100 kWh

Hurtiglading

270 kW

150 kW

100 kW

150 kW**

Ombordlader

11,0 kW

11/22 kW

7,2 kW

16 kW

Motor

625/680 hk/850 Nm

360 hk/561 Nm

400 hk/696 Nm

772 hk/990 Nm

Aks. 0-100 km/t

3,2 sek

5,7 sek

4,8 sek

2,6 sek

Toppfart

260 km/t

200 km/t

200 km/t

261 km/t

Forbruk WLTP

26,0 kWh

24,5 kWh

21,2 kWh

20,0 kWh

Rekkevidde WLTP

381/450 km

382 km

480 km

590 km

Vekt

2305 kg

2490 kg

2133 kg

2316 kg

Tilhengervekt

0 kg

1800 kg

750 kg

0 kg

Powered by Labrador CMS