-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
VW ID.3 – den nye elektriske folkebilen
VWs elektriske ID.3 1ST er nå i Norge og skal vises landet rundt for å sikre at de tusenvis som har satt seg på reservasjonslisten faktisk kjøper bilen og er med på å gjøre den til landets mest kjøpte bilmodell i 2020.
I VWs showrom på Lilleaker sørvest for Oslo står de alle tre: Fremst Boble, dernest første generasjon Golf og bakerst, men litt løftet opp fra gulvet så den kan ses fra alle kanter, elektriske ID.3 1ST.
De tre representerer VW-historiens tre utviklingstrinn og markerer samtidig at fremtiden er elektrisk, og at Volkswagens ambisjoner er å bli størst på elektriske biler.
Visningen i Oslo er også starten på en fire uker lang turne som også inkluderer bilutstilling i Bergen og storvisning på Oslo Motor Show på Lillestrøm siste helgen i måneden. Hensikten er naturligvis å få flest mulig av de tusenvis som har satt seg på reservasjonslisten til å kontraktsfeste kjøp slik at ID.3 allerede det første året kan bli landets mest foretrukne bilmodell.
Men hvor mange som står på reservasjonslisten til importør Harald A. Møller har VW-sjef Harald Edvardsen-Eibak forbud mot å uttale seg om.
Halvparten til Norge?
Det Edvardsen-Eibak kan si er at ID.3 1ST, altså lanseringsmodellen, blir produsert i 30.000 eksemplarer, at den norske reservasjonslisten fortsatt er åpen hvilket betyr at bilen ikke er utsolgt, og at alle som setter seg på listen er sikret å få den levert i løpet av siste halvår i 2020.
Enkel hoderegning tilsier at om ID.3 skal bli landets mest valgte enkeltmodell neste år, så må volumet opp mot 15.000 biler, eller halvparten av fabrikkens produksjonsvolum. Tesla kommer til å levere ut bortimot 17.000 biler for å slå VW Bobles årsrekord fra 1969 på 16.706 biler (OFV-tall).
420 km rekkevidde
Volkswagen starter produksjon av ID.3 1ST før året er omme, men de første bilene blir ikke levert ut til kunde før halvveis ut i 2020. Modellen er basert på den mellomstore batteripakken (58 kWh netto) som gir inntil 420 km rekkevidde etter WLTP-normen. Mot slutten av 2020 følger så en mindre batteripakke (45 kWh) som holder til 330 km kjøring. Deretter lanseres ID.3 med stort batteri – 77 kWh og 550 km rekkevidde.
Med lengde på 4,26 meter er ID.3 så godt som identisk med Golf i lengde, men den har 13,4 cm lengre akselavstand og er 7,9 centimeter høyere. Det vil si at bilens innvendige volum nærmer seg Passat. Bagasjerommet som kan justeres i to høyder laster 385 liter.
Dessverre har ikke VW funnet plass til ladekablene under panseret så de må oppbevares sammen med annen bagasje bak. Ikke spesielt praktisk det.
Fra 330.000 kroner
ID.3 1ST prisstarter på 330.000 kroner i basisversjon med 18 tommer store hjul, 11 kW ombordlader (hjemmelader) og 100 kW hurtigladefart basert på CCS-standarden.
Motoren på 204 hk drifter bakhjulene og tar ID.3 til 100 på 7,5 sekunder.
Hva tillegget for utstyrspakkene Plus (19 tommer store hjul, ryggekamera, skiluke i baksetet og LED-Matrix-lys) og Max (20 tommer store hjul, panorama glasstak, hedaupdisplay) blir er ikke ferdigforhandlet ennå.
Bilene får oppvarmet ratt, oppvarmet frontrute og varmepumpe for å optimalisere batteriets ytelse.
Ulempen med ID.3 er at bilen ikke kan utstyres med tilhengerfeste (kun feste for sykkelstativ) eller skiboks på taket.
ID-SUV fra 2021
Det skremmer ikke Edvardsen-Eibak som allerede mot slutten av 2020 står klar med SUV-versjonen av ID.3. Navnet kan bli ID.4. SUV-en blir først bakhjulsdrevet, siden firehjulsdrevet, den vil kunne trekke tilhenger og frakte skiboks på taket. Batteripakkene blir trolig de samme som i ID.3.
Innvendig er ID.3 tvers gjennom skjermstyrt, men med to skjermer og ikke én som i Tesla Model 3. Toppmodellen har headupdisplay i standardpakken. I likhet med Tesla vil bilen kunne parkeres med en app uten at noen sitter i bilen, oppdatering av elektronikk skjer trådløst uten å behøve å oppsøke verkstedet, og VW sier at service hvert annet år og uten kilometerbegrensning er nok.
VW-sjef Edvarsen-Eibak går så langt som å antyde at ID som SUV blir den neste «Norges-bilen».
Volkswagens elektriske ambisjoner i Norge er så betydelige at VW-sjef Harald Edvardsen-Eibak tror at så mye som 60 prosent av VWs volum i Norge vil være elektrisk mot slutten av 2020 (52,9 prosent nå), at dette øker til 80 prosent året etter og at VW nærmer seg fullelektrifisert i Norge allerede i 2023.