-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Porsches første elbil
Taycan er ikke bare elektrisk rask, men Porsche-superrask. BilNorge skal de nærmeste dagene kjøre Porsches første batterielektriske sportsbil.
Naturligvis handler Porsche Taycan om å tilpasse seg nye krav fra EU om utslipp. Dersom Porsche som en del av VW-konsernet skal kunne fortsette å produsere bensindrikkere i supersportsbilklassen, kommer de ikke utenom å ha biler som veier opp for utslipp målt mot EUs kommende grenseverdier.
Men når først Porsche gjør noe, så gjør de de ordentlig. Taycan har mange trekk fra firedørs Panamera, men den er litt lavere og ser betydelig mer sinna ut.
Og det er den. 625 hk er alltid der i Turbo S- utgaven, men effekten boostes ved behov til hele 761 hk. Legg så til 1050 Nm i moment, og du forstår hvorfor stillestående til 100 km/t går unna på 2,8 sekunder.
Som foreløpig eneste elbil i verden utviklet for volumproduksjon lades det 93 kWh store batteriet i Taycan med inntil 270 kW ladefart. Rekkevidden oppgis til rundt 400 km.
Press fra Porsche er årsaken til at ladenettverket Ionity er rigget for inntil 350 kW ladefart på sine lynladere og at Taycan er skreddersydd for dette.
I første fase tilbyr Porsche Taycan i turboutgave til 1.314.000 kroner. Legger du til S etter turbo, øker prisen opp til 1.598.000 før skreddersøm. Senere kommer det sannsynligvis både billigere og enda dyrere og raskere varianter av Taycan.
Taycan ventes til Norge rundt årsskiftet
Du er kanskje blant de drøyt 3000 som har betalt depositum for å stå på reservasjonslisten, eller du er spesielt interessert Taycan spesielt.
Alt du måtte lure på er det bare å spørre om, så skal jeg forsøke å skaffe relevante svar mens jeg kjører bilen gjennom et par land sentralt i Europa de kommende dagene.