Tilbake til start

Da Folkevogn for 30 år siden skulle begynne med en vogn for folket igjen, importerte de en bil fra Bayern. Nå importerer de en bil fra Brasil.

Publisert Sist oppdatert

Fox
Fox

Først publisert i BIL 6 - 2005.

Det tragiske er at sannsynligvis kommer du ikke til å møte Fox. En spennende Folkevogn fra fabrikken i Brasil, som er mye mer en ekte Folkevogn enn den første Poloen var da den kom. Den var nemlig en Bertonedesignet Audi 50 som var utviklet mens Audi fremdeles var selvstendig.

Polo har etterhånden vokst seg stor – den nye som kommer blir vel på over 4 meter og litt fetere – og Lupo begynner å bli gammel og slett ikke billig. For nå er det jo også pris det går på.

Det er ikke mange år siden 3-liters bilen var et slags mål i Tyskland. Et bensinforbruk på 3 liter og et-eller-annet pr. 100 km skulle det være. Etter Renault Logan er det 8000 Euro bilen det dreier seg om. Ford var først ute med sin Ka Student og nå kommer altså Fox.

Egentlig skulle ikke de norske deltatt på introduksjonen av denne i det hele tatt, fordi bilen ikke skal importeres til Norge. Takket være et middelalders avgiftssystem. Nå betaler du avgift for vekt, hester og slagvolum, og siden Fox kommer med motorer som også blir tilbudt i Polo, og den veier nesten like meget, vil det kun være pris fra fabrikk som kan gi utslag på den norske utsalgsprisen.

Men dels er Bil svært glad i A-segment biler og ønsker å følge med på hvordan de tar igjen sine større brødre på de fleste områder. Dels hadde VW en introduksjon i København som var helt fantastisk. De har vært med på å bygge opp et nytt hotell, som selvfølgelig heter Fox, der unge kunstnere har dekorert rommene og der unge mat- og hotell-kunstnere driver anlegget. Og de hadde satt opp både et Studio Fox og en Club Fox, med internasjonale kunstnere som lagde installasjoner med utgangspunkt i bilen, og hvor de hentet inn musikere eller andre utøvende ungdommer til store forestillinger. Glimrende gjennomført.

Om bilen er det ikke mye å si. En førsteklasses konstruksjon, med en rekke deler hentet fra fabrikkens enorme delebinge, men med en rekke spesialiteter som sleidbart baksete som gjorde benplassen bak 15 cm mindre med bagasjerommet tilsvarende større, eller et dashbord som vel
er det mest funky i fabrikkens rekke av biler for tiden. Utstyrslisten er enorm, til og med antispinn, det eneste paradokset er at i denne typiske bybilen er det ikke plass til en skjerm for navigasjon. Man sitter høyt nok til å få oversikten, begge 1,4-liters motorene gjør det du venter av dem, og at bilen er forholdsvis tung rettferdiggjøres blant annet av et svært lavt støynivå.

Jeg snakket med Luiz Alberto Veiga. Ikke bare er han sjef for VWs designavdeling i Brasil, nå jobber han også på det nye satellittstudio VW har opprettet i Berlin der har han ansvar for biler til “emerging markets”. Om Fox fortalte han at den opprinnelig var ment å være kun for det lokale marked (der den er en mellomklassebil og solgte 130.000 eksemplarer i fjor). Den vil snart komme, også til Europa, som CrossFox med en del optiske hjelpemidler for å gi inntrykk av at den er tøff.

Det som er synd er at dette ikke er relevant for oss. Men det er ikke Harald A. Møllers skyld. De hadde gjerne tatt den inn de, hvis ikke avgiftene hadde gitt store, undermotoriserte biler en rekke fortrinn.

Volkswagen Fox 1.4 TDI
Motor: 3-sylindret rekkemotor. 1422 ccm. 51 kW (70 hk) v/4000 o/min. 155 Nm v/1600-2800 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 383 x 166 x 154 cm. Akselavstand: 246,5 cm. Egenvekt m/fører: 1160 kg.
Dekk: 185/60R14.
Bagasjerom: 260-1016 liter (VDA).
Aks. 0 - 100 km/t: 14,7 sek
Toppfart: 161 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,49 l/mil
CO2-utslipp: 132 g/km

Powered by Labrador CMS