-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nye VW foran OL
Volkswagen-konsernet, en av de største OL-sponsorene, kunne jo ikke nøye seg med bare en Audi-debut i Beijing.
Stille sponsor
Volkswagen gjør liksom ikke så stort nummer ut av at de er en av de aller største sponsorene under de Olympiske Leker i Beijing. Og den tiden vi fikk meldinger om store demonstrasjoner mot OL-ildens transport over kloden, var det heller ikke mange PR-meldinger om at VW-gruppen også sponset den delen av arrangementet.
Men faktum er allikevel at gruppen, inklusive Skoda, men uten Seat, kommer til å bli skikkelig eksponert under idretts-stevnet. Og da hadde det åpenbart sett rart ut dersom hovedkontoret hadde nøyd seg med å sende en eneste ny modell, en Q5, til den store bilutstillingen i Beijing.
Egentlig kan vi se bort fra sponsbiten også. Med 780.000 solgte biler i fjor, sier det seg selv at nå er Kina et av gruppens viktigste markeder, og fortjener full oppmerksomhet. Derfor dukket det opp en ny Bora der, og en flunkende ny modell som logisk nok er gitt et typisk spansk navn: Lavida.
Beslektet
Egentlig er bilene ganske like, bygget på samme plattform og i stor grad samme spesifikasjoner, men den Shanghai-bygde Lavida er mer livsstil (selv ikke kineserne slipper unna slike uttrykk nå) –orientert enn den FAW-bygde Bora.
Lavida er den første bilen som er helt designet og utviklet i Kina, forteller fabrikken. Men slektskapet er selvfølgelig svært tett.
For eksempel viser fronten, med de horisontale linjene, at også de kinesiske designerne har fått klare beskjeder om hvordan Folkevognens Fremtidige Feis skal se ut.
Med 461 cm er den noen cm lenger enn Bora, men begge to sitter på den samme 261 cm lange akselavstanden – litt lenger enn den velbrukte Golf-plattformen så vi kan kanskje tro at vi aner detaljer fra den nye Golfen i understellet her.
Begge bilene får et utvalg på to forskjellige firere med Euro-4 standard, muligheter for seks-trinns Tiptronic og ikke en firehjulsdrift så langt øyet kan se. Begge modellene vil være på markedet før OL starter i august.