I tillegg til alle øvrige gode egenskaper, har Mitsubishi L200 også klassens tøffeste design.

Om det er bratt eller flatt leverer bilen problemfri kjøring.

På anleggsplassen kommer Mitsubishis nye pickup virkelig til sin rett.

Mitsubishi L200 pickup er den perfekte arbeidsbil også i grustak.

En søledam fra eller til er ingen hindring!

Mitsubishi L200 takler både tørt og vått underlag ovebevisende. Foto: Kyle Meyr

En førerplass som nærmer seg personbilen, både i komfort og utstyr.

Her velger du om det er nok med bakhjulsdrift – eller om firehjulsdrift er nødvendig. Er forholdene ekstra krevende er både lavserie og differensialsperrer tilgjengelig.

– Totalinntrykket er det som overbeviser aller mest med Mitsubishi L200 X Edition, fastslår Knut Haslund i Sandås Anlegg AS i Froland.

– Mitsubishi L200 pickup fungerer veldig godt med henger, fastslår Lars Kristian Wien i Wien Bygg på Dokka.

Robuste og pålitelige Mitsubishi L200 X Edition: Fortsetter gjerne der veien slutter

– Mest for pengene i klassen, mener mange om pickupen Mitsubishi L200 X Edition. Den topp utstyrte Norges-tilpassede X Edition leveres med utstyr verdt 100.000 kroner til en kundepris på bare halvparten – 50.000 er pristillegget.

Publisert Sist oppdatert

X Edition-utgaven av Mitsubishi L200 løfter et allerede barskt design ytterligere et hakk. 18 tommers mattsorte lettmetallfelger med 265/65 R18 knastedekk er et synlig eksempel.

Det samme er Antec frontbøyle med lyktefeste, Lazer Triple-R LED ekstralys, panserbeskytter, vindavvisere, fastmontert tilhengerfeste og stilfull foliering. Summen er en pickup folk snur seg etter!

Bilen er 5.305 mm lang (Double Cab), 1.815 mm bred og 1.780 mm høy. Akselavstanden er 3.000 mm, og bakkeklaringen er 205 mm. Egenvekten er 1.990 - 2.035 kg, avhengig av modell, og nyttelasten er hele 1.075 – 1.120 kg.

Dette er med andre ord en pickup med god lastekapasitet, som kan leases fra 3.950,- per måned med en startleie på kun 25.000 kroner.*

LES MER: mitsubishi-motors.no/x-edition

AVANSERT FIREHJULSTREKK
Et avansert firehjulstrekksystem – Super Select 4WD-II – kontrollerer kraft og bremsing til hvert enkelt hjul for å sikre maksimal stabilitet og veigrep, uansett underlag.

Til systemet hører to låsbare differensialer, lavgirserie og fire alternative kjøreprogrammer – grus, gjørme/snø, sand eller steinete underlag. Dette gir alle muligheter for optimal fremkommelighet og sikkerhet.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Bytte av innstillinger gjøres enkelt i midtkonsollen – 2H for normale kjøreforhold, og 4H for krevende kjøreforhold. Disse innstillingene kan byttes i opptil 100 km/t. Når forholdene blir ekstra vanskelige, eller for offroad kjøring, kan man stoppe og velge enten 4HLc- eller 4LLc-modus.

I begge disse modusene er senterdifferensialen låst. Da fordeles drivkraften 50/50 mellom for- og bakaksel, slik at veigrep og manøvreringsevne på røft underlag blir optimalt.

GOD BÅDE PÅ OG UTENFOR VEI
Svingradius på 5,9 meter er klasseledende, og er med på å gjøre Mitsubishi L200 lettkjørt og enkel å manøvrere også der det er trangt om plassen.

I bratte utforbakker er Hill Descent Control (HDC) en effektiv hjelper. HDC bruker automatisk bremsene for å opprettholde nåværende hastighet ved kjøring nedoverbakke. Bilføreren kan da konsentrere seg mer uforstyrret om styringen uten å måtte bremse manuelt.

Med Mitsubishi L200 har konstruktørene ønsket å gi bilen både gode offroadegenskaper, høy fremkommelighet og fin kjørekomfort på vanlig vei. Dette er oppnådd med et understell med forbedret hjuloppheng.

Dette består av et A-formet forhjulsoppheng som gir bedre stabilitet både på og utenfor vei, og en solid bakaksel med mulitistag bladfjærer som tåler tøft underlag og gir stor lasteevne.

FØRERPLASS Å TRIVES I
Samtidig leverer bilen god kjørekomfort på vanlig vei selv uten last, og den innvendige støyisolasjonen er god. Førerplassen er på linje med det man finner i en personbil.

Fra et velformet førersete som støtter godt der det skal støtte, har føreren god oversikt i alle retninger. Viktige funksjoner kan betjenes på rattet, og ellers er alt lagt til rette for trygg og enkel betjening.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Bilen er bygget for å takle de utfordringene som melder seg. Robust konstruksjon og god lasteevne er viktige bidrag til dette. Lasteplanet har en største bredde på 1.470 mm, og er opptil 1.850 mm langt.

Høyden på karmene er 475 mm. Planet er utstyrt med forsterkede hjørner bak for å tåle ekstra belastning dersom lasten skulle flytte på seg.

Motorrommet er ekstra forsterket, og har dobbel låsemekanisme for panseret.

AUTOMATGIR
Mitsubishi L200 X Edition har en lettbygd 4-sylindret 2,3 liter turbodiesel motor med intercooler, doble overliggende kamaksler, 16 ventiler og et dreiemoment på solide 400 Nm.

Dette gir den kraften som trengs, både til yrkesinnsats og eventuelle fritidsaktiviteter. Auto Stop & Go er standard utstyr.

Bilen kan leveres med 6-trinns automatgir med girhendler bak rattet og Sports Mode. Det siste betyr at du kan gire opp eller ned selv for å få en mer sporty kjøreopplevelse.

360 GRADER OVERSIKT
Mitsubishi L200 er en av de mest robuste og pålitelige bilene i sin klasse. I nyeste utgave har den fått en rekke intelligente funksjoner som gir sikkerheten et ekstra løft. Her er listen over støttesystemer lang:

- Små og større parkeringsbulker er alltid irriterende. L200 har parkeringssensorer både foran og bak for å hindre dette. Sensorene gir lydsignal og varsel på display når noe nærmer seg. Farten vil også automatisk bli kontrollert dersom du vet et uhell skulle akselerere.

- Ved parkering er det svært god hjelp i Multi Around Monitor-systemet. Dette omfatter kameraer foran, bak og på sidene – inkludert fugleperspektiv, og viser hva som finnes i blindsonene. Dermed blir selv ekstra kronglete parkeringer enklere.

(artikkelen fortsetter under bildet)

EFFEKTIV RYGGEVARSLER
- Blindsonevarsler med sensorer på støtfangerne gir varsel om biler som nærmer seg i blindsonen.

- Til utstyret hører også frontkollisjonsvarsel med bremseassistanse. Når dette systemet «ser» en mulighet for kollisjon forfra, blir bilens hastighet automatisk redusert.

- Ved rygging ut fra parkeringsplass eller oppkjørsel overvåkes sidene bak på bilen med en radar, og føreren blir varslet dersom en bil nærmer seg.

Og det stopper ikke her. Med på listen finnes også kjørefeltvarsler, bakkestartassistent, tilhengerstabilisering og fjernlys­assistent.

Av utstyr for passiv sikkerhet har Mitsubishi L200 blant annet syv kollisjonsputer. Det solide sikkerhetskarosseriet har ekstra forsterkninger strategisk plassert på kritiske punkter for å absorbere og fordele kollisjonskrefter.

LES MER: mitsubishi-motors.no/x-edition

*Bindingstid 36 mnd/45.000 km. Startleie ekskl. mva. 25.000. Totalpris ekskl. mva. kr 171.676. Tilbudet gjelder et begrenset antall biler og forutsetter registrering innen 31.12.2020.

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-

– VELDIG BRA BÅDE PÅ OG UTENFOR VEI

– Det er totalinntrykket som er hovedpoenget. Her stemmer det meste. Det sier prosjektleder Knut Haslund i Sandås Anlegg AS i Froland ved Arendal når vi spør hva han liker best med den nye Mitsubishi L200 X Edition som han kjører til daglig.

Hverdagen til Knut består av mye farting rundt om til de forskjellige anleggsplassene firmaet er aktive på. Dette betyr en årlig kjørelengde på 20.000 – 25.000 kilometer, så det blir mye tid bak rattet – og god anledning til å teste hva bilen står for.

– Mitsubishi L200 Pickup er en flott bil, og den innfrir forventningene på alle områder. Med både høy- og lavserie, og to differensialsperrer, står man aldri fast, selv om det kan være krevende forhold på mange anleggsplasser.

En av detaljene jeg liker litt ekstra godt, er den effektive hill descent-funksjonen, som låser bilen til lav hastighet i bratte utforkjøringer, sier han.

– Hva med kjøring på vanlig vei?

– Her er L200 pickup veldig komfortabel, det blir nesten som å kjøre personbil.

– Kjører du mye med tilhenger?

– I denne jobben blir det en god del av det, ja. Også her fungerer alt som det skal, med en automatgirkasse som responderer greit, fastslår Knut Haslund.

Sandås Anlegg AS holder til på Blakstadheia næringsområde, noen få kilometer utenfor Arendal. Entreprenørfirmaet har for tiden 25 ansatte, og leverer alle slags anleggstjenester. Virksomhetsområdet er hovedsakelig i tidligere Aust-Agder fylke.

(artikkelen fortsetter under bildet)

– Totalinntrykket er det som overbeviser aller mest med Mitsubishi L200 X Edition, fastslår Knut Haslund i Sandås Anlegg AS i Froland.

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

– GOD BIL OG SUPER FORHANDLER

Lars Kristian Wien i Wien Bygg på Dokka fikk sin fjerde Mitsubishi L200 i midten av august i år. Han kjøpte den første pickupen hos den lokale forhandleren Haraldsen Auto i 2005, og siden har det blitt L200 for ham, supplert noen år med en Outlander som privatbil fra 2007.

– Det var litt tilfeldig at jeg byttet nå, men med en årlig kjørelengde på 30.000 – 40.000 kilometer begynte 2015-modellen å ha gått ganske mye, sier Lars Kristian Wien, og legger til at en av flere viktige egenskaper ved Mitsubishi L200 pickup er at bilen fungerer veldig godt med henger.

– Med den ekstra tyngden bakpå – opptil 3.100 kg - kjører den nesten enda bedre enn uten henger, sier han, og legger til at det er det er mye bra med nye L200:

– Forbruket er lavt, selv med henger kjører jeg greit på under literen på mila. Gode seter, og så er støynivået lavt. Bra dreiemoment og 6-trinns automat gjør at hele drivverket er hamonisk.

Kjørekomforten er veldig bra, så dette er bilen jeg bruker både til hverdag og fest. God i terrenget er den også, sier Lars Kristian, som i tillegg til byggvirksomheten driver gård med korn og skog sammen med sin far. Også her blir pickup’en veldig nyttig!

– Flere L200 på rad – hva er hemmeligheten bak valget?

– At jeg er fornøyd med bilen, og – ikke minst – at jeg har en lokal forhandler som er fantastisk. Haraldsen Auto på Dokka er suverene på service, og trenger jeg erstatningsbil får jeg tilsvarende modell uten diskusjon, slutter Lars Kristian Wien.

Mitsubishi L200 pickup fungerer veldig godt med henger, fastslår Lars Kristian Wien i Wien Bygg på Dokka.

LES MER: mitsubishi-motors.no/x-edition

Powered by Labrador CMS