Spar 50.000 i skatt med nye skatteregler for yrkesbiler

De nye skattereglene for yrkesbiler som trådte i kraft fra 1. januar 2016 er en gedigen gavepakke til landets titusener av håndverkere og andre med tjenstlig behov for varebil klasse 2. De største heldiggrisene kan få en skattebesparelse på over 50.000 kroner i året, som for eksempel de som kjører en Mitsubishi Pajero som firma-varebil.

Publisert

Jonas Haaland i Helset Elektro AS kjører Mitsubishi Pajero varebil og er en av mange håndverkere som sparer titusener av kroner i skatt med de nye skattereglene

Forutsatt tjenstlig behov for varebil kl 2, kan du nå velge mellom enten beskatning etter en fordelssats per faktisk kjørte km privatkjøring, eller justert sjablong med et bunnfradrag. Fordelssatsen for privat bruk på kr 3,40 per km er svært gunstig, og de aller fleste vil være mest tjent med å velge denne metoden. For de aller fleste innebærer dette både gunstigere og langt mer fleksibel beskatning.

De nye reglene er således en gedigen gavepakke til landets titusener av håndverkere som daglig bruker varebil kl. 2 i jobben. Samtidig gjør muligheten for å beskattes for faktisk bruk at du kan bruke varebilen privat helt skattetrygt, for eksempel til levering av barn i barnehage eller skole.

De som kan spare mest på å velge beskatning etter faktisk bruk, er brukere av dyrere, luksuriøse varebiler, som for eksempel Mitsubishi Pajero varebil kl 2. Saken er nemlig at varebilbrukere også etter «gamle» regler kunne beskattes for faktisk privatkjøring etter en fordelssats per kjørte km, men da var reglene langt mer rigide ved at det kun omfattet arbeidskjøring, og dette gjaldt bare hvis bilen var lite egnet for privat bruk, og følgelig ikke biler som hadde personbilkomfort.

Derfor kom brukere av biler som Pajero varebil gjerne inn under de ordinære reglene for firmabilbeskatning, som for vanlig personbiler.

La oss ta en titt på hvordan dette slår ut i praksis:

Ordinær sjablong beskatning (gamle regler)
Hvis vi tenker oss en Mitsubishi Pajero varebil kl 2 med listepris på kr 525.000 (inkl. utstyr), så gir dette en firmabilfordel på kr 134.320 (se regneeksempel nedenfor) etter ordinære sjablong regler (da uten tjenstlig behov), noe som betyr 58.966 i årlig beskatning med eksempelvis 43,9 prosent marginalskatt (forutsetter person inntekt over 565.400 i 2016).

Individuell beskatning
Hvis vi så forutsetter 6.000 km privatkjøring i året med Pajero varebilen (og tjenstlig behov), så gir det en årlig firmabilfordel på 20.400 kroner (6.000 km x 3,40), noe som gir en årlig beskatning på 8.956 kroner med 43,9 prosent marginalskatt. Dette innebærer altså en årlig besparelse på hele 50.010 kroner sammenlignet med ordinær beskatning, noe som må kalles en skikkelig gavepakke!

Elektronisk kjørebok
For å kunne benytte individuell beskatning er det et krav at du har installert elektronisk kjørebok for å dokumentere yrkeskjøringen. Privatkjøringen som du skal skattlegges for blir så differansen mellom totalt utkjørt distansen og dokumentert yrkeskjøring.

Sjablong beskatning med bunnfradrag
Et tredje alternativ er justert sjablong beskatning med bunnfradrag, noe som betyr en reduksjon i bilens skattbare listepris på 50 prosent, eller maksimert til 150.000 kroner.

Med vår Mitsubishi Pajero betyr det at du får redusert listeprisen med 150.000 fra 525.000 til 375.000 kroner. Dette innebærer et inntektstillegg på 104.320 kroner, noe som betyr 45.796 kroner i årlig beskatning, eller en besparelse på ca 13.000 i forhold til ordinær sjablong.

Krav om tjenstlig behov
De nye skattereglene for yrkesbiler kan brukes av alle med tjenstlig behov for varebil kl. 2 og lette lastebiler, men hva innebærer egentlig det å ha tjenstlig behov? I Statsbudsjettet for 2016 defineres dette på følgende vis: «Eksempelvis vil snekkere og rørleggere normalt ha tjenstlig behov for en slik bil. Ansatte i administrasjonen vil derimot normalt ikke ha behov for en yrkesbil for å utføre sine arbeidsoppgaver.» Videre fremgår det at: «Skattedirektoratet har gitt uttrykk for at et vilkår om tjenstlig behov ikke bør praktiseres strengt.»

Statsbudsjettet for 2017
Det er ikke foreslått noen store endringer i skattereglene for yrkesbiler for 2017, kun mindre justeringer av skattesatser og trinnskatt grenser.

I Statsbudsjettet for 2017 er det foreslått en avgiftsøkning på varebiler som vil kunne bety opptil kr 24.000 i økt engangsavgift på en Mitsubishi Pajero Varebil kl 2. Hvis forslaget blir vedtatt, så vil det være mye penger å spare på å kjøpe bil nå før nyttår. Pajero har ekstrem kraft og komfort, hele 3.500 kg tilhengervekt og er garantert mye bil for pengene.

Les mer om Mitsubishi Pajero

Les også: - Arbeidsgiver bør dekke hjemmelading av firmabiler

Denne artikkelen er annonsørbasert innhold fra Motor Finans AS som er en del av Motor Gruppen AS. Motor Gruppen består av importselskaper for Mitsubishi og Renault/Dacia, Motor Forum-kjeden som består av 16 bilforhandlere, og to Thrane-Steen forhandlere i Oslo. Forhandlerne selger Mitsubishi, Renault/Dacia og Opel. Motor Gruppen er en av Norges største leverandører av elektriske biler og ladbare hybridbiler.

FIRMA-VAREBIL: Ansattes

Sjablong

Sjablong med bunnfradrag

Individuell Verdsettelse

Bilens skattemessige listepris

525 000

375 000

30% av første (opptil) 293.200

87 960

87 960

20% av overstigende

46 360

16 360

Årlig skattbar fordel:

134 320

104 320

20 400

Årlig beskatning:

58 966

45 796

8 956

Powered by Labrador CMS