-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
1981: Ford Escort.
Fords første Escort kom i 1968. Bilen som aldri sluttet å vinne. Tenk hva Ford var den gangen. Blodtrimmede twin cam motorer i det lille, lette Escort-skallet. 3-liters Caprier i den andre enden. Og stort sett 12-13 prosents markedsandel og Norges villeste julebord.
Men hovedårsaken til at vi gledet oss svært til den lanseringen var nok at Ford fremdeles var et fun company. Uwe Bahnsen var bransjens mest utadvendte designsjef. Ingen journalist kom tilbake fra møter med ham uten minst en eksklusiv designskisse på en serviett som ellers var full av svært dyrebare flekker. Cocq au Vin, med en 15 år gammel rødvin for eksempel. Bob Lutz var salgsdirektør, og var minst like flink til å drømme frem Ford-visjoner som åpne små sportsbiler basert, for eksempel, på den nye Escorten. Og bilen selv hørtes ut som fun.
Bare hør på prosjekt-navnet: ikke CW158, eller X-07 eller noe sånt tøv. Nei, her skulle vi møte Prosjekt Erika. På denne tiden drev nemlig Ford og oppkalte prototypene, og prosjektene sine etter de mest spektakulære sekretærene. Vi møtte dem aldri, her var det åpenbart en tysk sekretær som ble foreviget, men vi kunne mane frem spennende bilder av dem, spesielt når vi oppdaget hvem som var sjefen deres.
Så debuterte bilen, alle reiste hjem med gode historier, noen valgte den til Årets Bil, og navnet selv varte helt til Focus overtok arven i 1999 – passende nok, også som årets bil.
Stort bilde fra Ford Escort brosjyre 1981