-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
1986: Ford Scorpio
1986-bilen var kanskje ikke det valget som lyser sterkest i historien om Årets Bil? På den annen side, de andre kandidatene var Lancia Y10 på annen plass, deretter fulgte Mercedes 200-300E, Honda Accord og SAAB 9000. Her var det for øvrig tydelig at de nordiske journalistene skilte seg markert ut for første gang, der var det åpenbart at Accorden var en meget sterk kandidat.
Det viste seg allikevel ganske snart at Fords eventuelle Mercedes-ambisjoner kjapt ble slukket – å kalle en stor bil Ford i Europa har aldri vært noen suksess, enten den het Consul, Granada eller Scorpio.
Ellers var det flinke folk som sto bak denne modellen. Uwe Bahnsen var fremdeles ansvarlig for Fords Europa-design, og i spissen for dette prosjektet sto Patrick Le Quement. Ikke akkurat den jobben han ser tilbake på med størst glede og stolthet. Han startet på dette arbeidet i november 1979, men ble av en eller annen grunn snart overført til et advanced studio i Europa, som bare var fullt av blindveier. (Men det tok enda ti år før han overtok hos Renault). Hans plass ble da overtatt av en amerikaner, Andrew, Andy K. Jacobson. Han overtar for øvrig som toppsjef da Bahnsen går til Art College of Design, Europe, i januar 1987.
Det er for øvrig en lang liste av de virkelig talentfulle som var med på denne bilen, vi kan derfor bare konkludere med at her var det management som rotet til noe som kunne ha blitt en praktfull bil. Le Quement var for eksempel aldri kjent for å avlevere halvferdige saker. Freeman Thomas kan bare peke på hva han har gjort som ansvarlig for advanced design hos Chrysler opp til våre dager. James Kelly ble en meget anerkjent sjef for transportdesign-avdelingen ved høyskolen i Pforzheim, som blant annet Mercedes henter så mange designere fra. Og Ian Callum har gjort den ene hårete superbilen etter den andre og er i dag ansvarlig for både Jaguars og Aston Martins karosserier. Et skikkelig stjernelag.
Da prisen endelig kunne utdeles i desember 1985, var det imidlertid ikke Scorpio som var tema blant de mange prominente inviterte. Det var historien om at Der Spiegel nå hadde satt en gjeng journalister på Årets Bil. Etter mange års mumling om korrupsjon og vennetjenester og annonsepenge-press og annen kokkelimonke skulle nå endelig hele den råtne organisasjonen eksponeres.
Artikkelen, da den endelig kom, var ikke spesielt eksplosiv, men den pekte da på ting, og en del ble det ryddet opp i. Så man kan allikevel si at Scorpio-året var et godt år for Årets Bil.
Stort bilde fra Ford Scorpio brosjyre 1986