-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
1990: Citroën XM
Søsterbedriftene Citroën og Peugeot har lenge støttet seg til italienske blyantførere. Men mens Pininfarinas Peugeoter alltid har vært elegante, har ikke Bertone unnlatt et par bisarre, originale streker når han skulle linjeføre en nye Citroën. XM er vel kanskje den dristigste luksuslimousinen noensinne?
En verdig etterfølger etter dronningen Déesse og strømlinjevidunderet CX. Men der disse så ut som de var designet av kunstnere (hvilket de var) så XM mer ut som den var designet av en japansk papirbrette-kunstner. Dette er en av de bilene som har en så komplisert styling-historie at det er umulig å påstå at den ikke var det.
Prosjektet fikk GO i 1984. Da var koselige Carl Olsen, sjef for Citroën Design (i dag er han sjef for bildesign på Detroits Center for Creative Studies – en glimrende skole for kommende bildesignere). Han delte ut Y30 (prosjektnavnet) oppgaven til tre sentra. PSAs eget felles designsenter, der Art Blakeslee regjerte – han kom fra Chrysler Europa og er vel egentlig den som har oppfunnet MPVene – skulle konkurrere med Carl Olsens eget Citroën senter, og Stile Bertone, som da var under eksentrisk kunstnerisk ledelse av Marc Deschamps.
Allerede etter sommerferien 1984 ble de første utkastene vurdert, men i stedet for å eliminere noen av deltakerne ble feltet økt, for plutselig sto det en modell av Marcello Gandini der også. Han er nå svært kjent for en rekke italienske superbiler, de siste de Tomaso og Qvale for eksempel, en og annen Lamborghini og Lancia Stratos, fra den tiden han jobbet hos Bertone. Nå var han free lance, og den dag i dag vil han ikke fortelle hvordan han kom med her.
Bertones utkast vant det endelige uttaket, og allerede i oktober 1985 var designet frosset. Det var Blakeslees folk som gjorde interiøret, minst like avansert som skallet, men kanskje litt mer harmonisk. Om det var utseendet, ingeniør-arbeidet under skallet, eller selve totalkonseptet som gjorde susen, er vel vanskelig å si i dag. Det som imidlertid er litt rart er at Citroëns tredje Årets Bil utmerkelse også har blitt produsentens siste.