-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
1993: VW Golf
Det låter egentlig ganske utrolig, og sier litt om hva Årets Bil egentlig er verd, men dette var altså første gang Golf kom på topp i denne avstemningen. Volkswagen hadde nemlig lenge en PR-avdeling som gikk ut fra at bilene talte for seg og at journalister kunne tenke og reagere på egen hånd.

Verken annengenerasjons-Golfen fra 1983 eller ur-Golfen fra 1974, bilen som satte Italdesign på kartet og reddet Volkswagen-konsernet fra undergang etter alt for mange luftkjølte år, kunne altså konkurrere med for eksempel Fiat Uno eller Simca 1307! Egentlig ganske utrolig, og er en del av den historiske bagasjen som fremdeles gjør at den del av oss betrakter Årets Bil med både skepsis og kynisme.
Så kan man selvfølgelig også spørre om Golf den 3.dje fortjente prisen. Med Renault Safrane og Toyota Carina som konkurrenter, var det kanskje et godt år? For i 1991/92 var jo ikke akkurat Golf oppsiktsvekkende mer. Og man kan si hva man vil om Herbert Schäfer, designsjef også i 1991, men nyskapende, slik Giorgetto Giugiaro var i 1974 kan man vanskelig beskylde ham for å være.
Men at VW fortjener å stå på listen er vel alle enige om – så får det ikke hjelpe om modellen og året ikke var spesielt betydningsfullt.
Stort bilde av Volkswagen Golf