-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
PRØVEKJØRT: Nissan Ariya e-4orce
Endelig firehjulsdrift
Nissan Ariya er en for fin elbil til å gjemmes bort. Nå er snart den firehjulsdrevne varianten med mer gamp og doblet tilhengervekt også her, men pris- og konkurransefortrinnene forsvant mens kundene tålmodig ventet.
Med 10 års Leaf-erfaring hadde Nissan alle muligheter til å være blant de første med en familiestor og firehjulsdrevet elektrisk familiebil.
Det er vanligvis en fordel å komme tidlig til festen, og Ariya viste seg fram før Tesla Model Y, VW ID.4, Skoda Enyaq og Polestar 2 var klar. Men Ariya snublet på veien.
Sterkt forsinket
Likevel: Da BilAutofil i februar 2022, et halvår etter at Nissan Ariya hadde vært på visningsferd i Norge og salgsporten var åpnet som første land etter hjemmemarkedet Japan, slo vi fast at her lå det an til suksess. Fin å kjøre på helt ny fellesplattform med partner Renault, godt støydempet og med mange lekre detaljer i interiøret til å være en folkebil. Pris startende rett under 410.000 kroner med 2WD og 63 kWt batteripakke skremte ingen.
Men det varte og rakk og lojale forhandlere måtte si «dessverre, men den er på ny utsatt» hver gang kundene ringte eller stakk innom for å spørre hvor langt unna Nissan Ariya var, eller når den ville dukke opp med 4x4 som tre av fire Ariya-kunder så langt har gått for. Så mugne ble etter hvert kundene at Nissan valgte å svelge regningen både for vektavgift og moms for dem som hadde bestilt bilen før inngangen til 2023.
Mange biler til våren
Når Nissan nå sier at om et par måneder kommer det mange biler, og at 4x4-varianten også befinner seg i stort antall på båtlaster fra Japan som snart legger til ved bilhavna i Drammen, så vil vårmånedene vise om det stemmer, eller om usedvanlig tålmodige Nissan-kunder som ikke orker mer venting, heller tar turen innom Tesla og ender opp med den fra 2023 prisnedsatte bestselgeren Model Y, eller noe annet attraktivt fra en av de mange som nå tilbyr familiestore elbiler med 4x4. Pris for 4x4 starter nå på 555.000 kroner levert kunde. Tesla tar rett under 508.000 kroner.
Vektlegger komfort
Styrken til 4,60 meter lange Nissan Ariya ligger i komfort og at chassiset byr på så mye kjøreglede det er mulig å få til uten luftfjæring med bilvekt på henimot 2,3 tonn. 306 hk mot 242 hk i den motorsterkeste framhjulstrekkeren med det store batteriet (87 kWt netto) gjør Ariya rask nok samtidig som sprint til 100 km/t på 5,7 sekunder ikke lenger imponerer.
For å vise hvor greit Ariya e-4orce klarer seg på vinterføre, valgte Nissan å legge litt av den europeiske pressekjøringen til 2400 meters høyde på Circuit Andorra, som etter en snørik natt så ut som en dårlig brøytet norsk innlandsvei, eller som en av de mange boliggatene i hovedstaden midtvinters. Uansett: Ariya tok seg akkurat så greit fram som det forventes av en bil som drifter på alle hjul. Best framkommelighet er årsaken til at seks av ti som handlet ny bil i fjor endte opp med 4x4.
Lukter premium
Fiks å se på er Ariya også, mens interiøret byr på en blanding av forholdsvis tradisjonell skjermløsning i kombinasjon med utradisjonelt materialvalg og så godt som fravær av blanke flater. Strukturen på deler av dashbordet og midtkonsollen inneholder ikke bare klimaanleggbetjening og noen kjørefunksjoner, men gir samtidig den gode opplevelsen det er å ta på treverk.
Midtkonsollen styres elektrisk fram og tilbake med en bryter på venstre side. Lekkert er også de gjennomlyste elementene i dørpanelene og under dashbordet midt i bilen.
Stort batteri – bra rekkevidde
Ulempen med å velge 4WD framfor 2WD er kortere rekkevidde på grunn av mer vekt å trekke på og fristelsen til å bruke den økte effekten til å oppnå raskere akselerasjon. Med 87 kWt netto batteripakke er det ganske mye å gå på selv med forbruk på 20 kWt eller mer per 100 km.
Men det er grunn til å spørre hvorfor ikke Nissan har tatt spranget til 800 volt slik Hyundai har gjort, eller i det minste skrudde opp ladefarten fra 130 til 200 kW? Nå er ikke spisseffekten på ladefarten avgjørende, men hvor raskt bilen lader fra 10 til 80 prosent. Og det gjenstår å se.
Mindre bagasjerom
Den neste ulempen er å finne i bagasjerommet som firehjulsdriften reduserer fra 468 til 415 liter med bakseteryggene oppe og til 1.280 liter når ryggene legges ned. Det er høyden som lider, og selv om toppmodellen har plass til ladekablene under bagasjeromsgulvet, forsvant den fikse muligheten til å sette halve gulvet på høykant som romdeler for eksempelvis handleposer.
Styrken til 4,60 meter lange Nissan Ariya ligger i komfort og at chassiset byr på så mye kjøreglede det er mulig å få til med bilvekt på henimot 2,3 tonn.
På plussiden følger økt tilhengervekt fra 750 til 1500 kilo. For noen er dette kritiske kilo, for andre betyr det knapt noe.
Lav sittehøyde bak
Å sitte bak i en elbil over tid byr gjerne på noen utfordringer for beina. Selv om Nissan har strekt høyden på Ariya til 1,66 meter og likevel får det til å framstå mer som en crossover enn en SUV, stjeler batteripakken av sittehøyden over gulvet i kampen om nok takhøyde i baksetet med dårlig lårstøtte som resultat. I Ariya kompenseres dette med forholdsvis grei avstand til setene foran, og om de ikke settes i laveste posisjon får føttene plass under stolene.
Problemet gjelder de aller fleste elektriske personbiler og Nissan Ariya er langt fra dårligst i klassen, men heller ikke best.
VI SYNES
Endelig nærmer Nissans viktigste elbilsatsing seg norske veier. Ariya møter knallhard kundekamp og stiller ikke med samme konkurransefortrinn som Leaf gjorde for drøyt 11 år siden.
Nissan Ariya e-4ORCE EVOLVE
Pris 4x4 fra | Kr. 555 038 |
Pris testbil | Kr. 605 463 |
Motortype | Elektrisk |
Motor foran | 204 hk/300 Nm |
Motor bak | 136 hk/300 Nm |
Samlet ytelse | 306 hk/600 Nm |
Batteri (brutto/netto) | 92/87 kWt |
Lading DC/AC | 130/7,4 (22) kW |
Drivlinje | 1A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 5,7 sekuner |
Toppfart | 200 km/t |
CO2/NOx | 0 g/km |
Strømforbruk | 19,7-19,9 kWt |
Rekkevidde (WLTP) | 460 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 460/185/166 cm |
Akselavstand | 278 cm |
Bilvekt | 2 293 kg |
Nyttelast | 372 kg |
Bakkeklaring | 17,0 cm |
Tilhengervekt | 1 500 kg |
Bagasjerom foran | 0 liter |
Bagasjerom bak | 415 - 1 280 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | ***** (2022) |
Kilde: Produsent/OFV. Pris inkl levering. |