-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Likestilling langs veien:
Kvinner overtar mannsbastion
I gamle dager traff du nesten bare menn på landets bensinstasjoner. Nå er det likestilling langs veien.
– Jeg har hatt flere kvinner som ledere, og slik fikk jeg øynene opp for mulighetene for å gjøre karriere her. I dag gjenspeiler stasjonen lokalmiljøet vårt og kundene våre. Her finner du både kvinner og menn, gutter og jenter, fra alle verdens kriker og kroker. Jeg synes det er utrolig bra, sier Trine Isaksen, som er stasjonsleder ved Circle K Bjerke i Oslo.
Kvinner utgjør i dag litt over halvparten av medarbeiderne ved Circle K Norges rundt 250 stasjoner over hele landet. I tillegg er over 40 prosent av stasjonene ledet av kvinner.
– Det er bra! Vi trenger både kvinner og menn på stasjonene våre. Fremdeles er det noen få kunder som kommer inn og spør om å få hjelp av en mann, men det skjer stadig sjeldnere. I dag skjønner de fleste at kjønn ikke avgjør hvor flink du er til å bytte vindusviskere, sier Isaksen.
Nina Sandsbråten, HR-direktør i Circle K Norge, forteller at et flertall av selskapets egeneide stasjoner har kvinnelig stasjonssjef.
– På våre egeneide stasjoner er faktisk tre av fem stasjonsledere kvinner, mens andelen er litt lavere ved franchisestasjonene som i mange tilfeller eies og drives av selvstendig næringsdrivende. I denne gruppen er jo menn i flertall også ellers i samfunnet. En av tre franchisetakere hos oss er kvinner, og vi tar gjerne imot enda flere, sier hun.
Sandsbråten understreker at det er svært viktig at selskapet og stasjonene gjenspeiler samfunnet forøvrig.
Talentfulle kvinner
Kjønnsutviklingen er ekstra tydelig å lese i selskapets talentprogram. Hvert år får utvalgte medarbeidere tilbud om toårig, gratis lederutdanning i regi av Circle K. Blant de 200 som har fullført talentprogrammet siden 2004, er 131 kvinner.
– De beste arbeidsplassene er de som passer for alle, og vi er veldig glade for at stadig flere kvinner ønsker å jobbe i vår bransje og på våre stasjoner. På stasjonen skjer det alltid mye. Her er det varierte arbeidsoppgaver, og du får plass og tillit til å vokse og utvikle deg som fagperson og menneske, sier Sandsbråten.
Fra skiftenøkkel til pølser
Sandsbråten tror stasjonenes endrede rolle og funksjon, er én av forklaringene på at kjønnsbalansen har blitt bedre.
– Før lå gjerne stasjonene knyttet til et verksted, der folk kom inn for å få service på bilen sin som før også var mannsdominerte yrker. I dag er stasjonen et sted du handler, tar en kaffekopp eller spiser middag, samtidig som du lader bilen, fyller tanken, får byttet vindusviskere eller vasket bilen, sier Sandsbråten.
Samtidig påpeker hun at tradisjonelle kjønnsroller blir mer og mer visket ut, og det gjør at det er mindre forskjell på hvilke yrker vi velger.
Likevel består noen forskjeller, i alle fall inntil videre. Ifølge Utdanning.no er bare 2 prosent av landets bilmekanikere kvinner. Blant bilpleiere er kvinneandelen på 17 prosent. Samtidig er 65 prosent av alle butikkarbeidere kvinner. På ledernivå uansett bransje ligger kvinneandelen på 35 prosent.