-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Tips fra dekkeksperter
Anbefaler etterkontroll med pipenøkkel
Å dra til for hardt kan være like farlig som at hjulboltene løsner. Svenske dekkspesialister mener det holder å kontrollere hjulboltene noen mil etter hjulbyttet med et enkelt pipesett.
Lasse Dahlqvist i Däckspecialisternas riksförbund mener ordet «etterstramming» høres altfor aggressivt ut. Det får bileiere til å dra til mutterne eller boltene for hardt.
Spesielt hjulmutternøkkel med uttrekkbart håndtak som øker dreiemomentet, bidrar til voldsom kraft.
– Om man ikke har en momentnøkkel eller mulighet til å be et verksted om hjelp til å etterkontrollere, holder det med en vanlig pipenøkkel, sier Dahlqvist til avisen Däcksnack.
Hjulbolter som strammes for hardt, risikerer å ryke eller bli ødelagt. I verste fall kan man også ødelegge bremseskivene på bilen.
Ytterligere problemer oppstår den dagen hjulene skal tas av bilen igjen. Er boltene strammet for hardt, kan det være at man ikke klarer å løsne dem igjen.
Store skader
I enkelte tilfeller kan vibrasjoner få hjulmuttere eller -bolter til å løsne etter hjulskift. Hvert år får forsikringsselskapet If inn flere biler med store skader som følge av at hjulene har løsnet under kjøring.
– Det er bare tilfeldigheter som gjør at mennesker ikke blir alvorlig skadd når et hjul løsner i høy fart. Hvis en bil plutselig mister et hjul i 80-90 kilometer i timen, er det lett å tenke seg konsekvensene, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.
Selskapet anbefaler å etterstramme hjulmutterne eller -boltene mellom 10 og 30 kilometer etter hjulskifte på bilen.
Det gjelder også om hjulskiftet har skjedd på verksted eller dekkhotell og hjulene er montert med hjelp av profesjonelt verktøy.
Høye mørketall
Antallet sjåfører som opplever at mutterne til bilhjulene løsner, er høyere enn hva som blir meldt inn til forsikringsselskapene.
– Heldigvis oppdager de fleste at det er noe alvorlig feil med bilen før det skjer en ulykke. Den vanligste måten å oppdage løse hjulmuttere på, er at du hører en rar lyd når du kjører, forklarer Clementz i en pressemelding.
– Du kan også i enkelte tilfeller føle at bilen er litt ustabil og at det er «noe» når du beveger rattet. Deretter bare baller det på seg.
I flere av dagens bilmodeller følger ikke hjulmutternøkkel eller hjulkryss med ved kjøp. If anbefaler å kjøpe slikt verktøy for å ha det liggende i bilen.
Etterkontroll bør utføres ikke bare etter sommer- og vinterhjulbytte. Hver gang hjulene har vært løsnet fra bilen – for eksempel i forbindelse med service – bør man utføre sjekken.
Tips for etterkontroll av hjulbolter og -muttere:
- Stram til boltene på nytt cirka 50 kjørte kilometer etter at hjulene har vært av bilen.
- Bruk momentnøkkel slik at boltene trekkes til med rett kraft.
- Stram boltene i et stjernemønster (fem bolter) eller kryss (fire hjulbolter).
- Korrekt moment fins i bilens instruksjonsbok.