Ved Esso Mandalskrysset har Recharge etablert moderne ladere av den typen de vil benytte fremover. Disse tillater kortbetaling og har høy stabilitet

Elbillading:

Oppgraderer Norges største ladenettverk

Siden 2012 har Recharge bygget et omfattende nettverk av ladestasjoner langs norske veier. Nå setter de i gang med en omfattende oppgradering som blant annet inkluderer enklere betalingsløsninger.

Publisert Sist oppdatert

Recharge drifter over 1600 hurtig- og lynladere på 400 plasser rundt omkring i Norge. Nå tar selskapet fatt på oppgaven med å bytte ut de gamle 50 kilowatts hurtigladerne. Gamle ladere oppgraderes for å tilby høyere effekt og kortbetalingsterminaler. Det vil ifølge operatøren gi både raskere lading og bedre oppetid.

– Mange hundre eldre hurtigladere skal byttes ut, enten med lynladere på opptil 400 kilowatt, eller, dersom vi begrenses av kapasiteten i strømnettet, til moderne 50 kilowatts hurtigladere som har bedre oppetid og kortbetalingsterminal. Når vi er ferdig med dette vil alle våre hurtigladere og lynladere ha kortbetalingsterminaler, sier Stian Mathisen, sjef for konsernkommunikasjon, myndighetskontakt og bærekraft i Recharge.

Eldre 50 kW ladestasjoner som denne skal nå erstattes med moderne ladere som er klare for kortbetaling

Recharge er ifølge eget utsagn størst i Norge og har omtrent 1200 lynladere og 400 hurtigladere fordelt på over 380 plasser rundt i landet. De nest største ladenettverkene er Eviny og MER, som hver har etablert seg på omtrent 250 steder. Deretter følger Kople, som finnes på litt over 200 steder, mens Tesla har ladere på 120 ulike steder.

Skal sikre bedre oppetid

– Vi har bygget en mengde nye ladestasjoner de siste årene, men det er lenge siden sist Recharge satt opp en ny 50 kilowatts hurtiglader i Norge. De siste årene har det gått i lynladere på opptil 400 kilowatt, men fordi vi har bygget ladestasjoner i over ti år har vi mange eldre hurtigladere i nettverket vårt. Vi ser frem til å gjøre en kraftig oppgradering både for å gi elbilister raskere lading og kortbetalingsterminaler, men også fordi nye ladere sikrer bedre oppetid. Når vi har utfordringer med ladestasjoner ute av drift er det nesten alltid eldre hurtigladere, sier Mathisen.

Utskiftningen er et omfattende arbeid som vil ta tid å gjennomføre. Arbeidet er planlagt fullført i løpet av de neste årene, og gjengen på Recharge-kontoret i Moss er i full gang med planleggingen. Mange stasjoner vil bli oppgradert med flere ladere. Noen stasjoner med lite trafikk vil bli fjernet.

– Da vi bygde disse stasjonene hadde elbilene mye kortere rekkevidde enn i dag, og det var behov for større tetthet av hurtigladere. Nye elbiler har større batterier og kan dessuten lade mye raskere enn for noen år siden, og det endrer folks bruk av laderne. Det fører til at det nå er behov for større stasjoner, og avstanden mellom stasjonene kan være noe lengre. Det viktigste er å sikre at det blir enklest mulig å være elbilist på norske veier, og totalt sett vil vi bygge flere nye ladere enn vi fjerner, sier Mathisen.

Powered by Labrador CMS