-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Møller Bil Fellesfunksjoner bruktbil, avd Oslo:
Innkjøper
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Møller Bil Skadesenter Jessheim:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kan koste deg dyrt
– Kjører halvveis i blinde
Utrykningspolitiet har skrevet ut 1359 forenklede forelegg for kjøring med for dårlig sikt de siste tre årene. Likevel svarer mer enn 40 prosent i en landsomfattende undersøkelse at de kjører før bilrutene er fri for is og dugg.
– Det er skremmende, og toppen av latskap. Andre bilister, gående og syklister må kunne forvente at du ser dem. Hvis du kjører uten fri sikt kjører du halvveis i blinde, sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge.
– Hvis du ikke har god nok sikt til alle retninger, bør det si seg selv at du ikke skal kjøre, sier han
Hvis politiet tar deg
Det mest alvorlige er at du kan havne i livsfarlige ulykker når du kjører uten fri sikt. Men hvis politiet stopper deg kan det bli bot, anmeldelse med bot eller fengsel, eller at lappen din ryker.
– Vegtrafikkloven er helt tydelig på at du skal ha tilstrekkelig utsyn til alle sider og påse at snø, is, duggmerker eller andre gjenstander ikke hindrer sikten eller er forstyrrende, sier Ytre-Hauge.
Hvis du har skrapt vindusviskerområdet og de fremste sidevinduene fritt for snø is og dugg, slipper du unna reaksjon fra politiet.
Hvis du blir stoppet og har skrapte mindre enn dette, venter minst et forenklet forelegg på 3700 kroner.
Er mindre enn halve frontruten skrapt, blir det anmeldelse, og hvis det er skrapt mindre enn et A4-ark, blir det anmeldelse og førerkortbeslag.
– Husk at bilskiltet ditt og lyktene foran og bak også skal være fri for snø, sier Ytre-Hauge.
Her kjører flest uten fri sikt
1. Agder – 56 prosent
2. Nordland – 50 prosent
3. Rogaland – 48 prosent
4. Møre og Romsdal – 47 prosent
5. Innlandet – 44 prosent
6. Vestland – 43 prosent
7. Vestfold og Telemark – 42 prosent
8. Troms og Finnmark – 41 prosent
9. Viken – 37 prosent
10. Oslo – 36 prosent
11. Trøndelag – 35 prosent
(Kilde: Frendeundersøkelsen / Norstat)
Hvis du havner i en ulykke
Hvis turen din ender med en bilulykke og dårlig sikt er en del av årsaken, kan du bli tiltalt av politiet. Du kan også havne i fengsel i tillegg til bot og inndratt førerkort.
– Det er ikke verdt å ta slik risiko, vær så snill å la være. Det tar ikke lang tid å skrape ruten, selv om det er ubehagelig å stå ute i kulda, sier Roger Ytre-Hauge.
Forsikringsselskapet vil ikke betale for skaden din
– Vi ser det som grovt uaktsomt å ikke skrape rutene skikkelig. Et forsikringsselskap vil normalt redusere erstatningen og i verste fall kan den falle helt bort. Da blir de to minuttene du sparte svært kostbare, sier fagsjefen i Frende.
Frost og rim på bilrutene kommer av at vanndampen i luften fryser til iskrystaller. Er det fuktig inneklima i bilen, får du også dugg på innsiden, som igjen fører til is på innsiden av ruten
Denne aldersgruppen tar størst risiko
Så mange prosent i hver aldersgruppe sier at de kjører uten fri sikt:
• 18-29 år: 64 prosent
• 30-39 år: 52 prosent
• 40-49 år: 43 prosent
• 50-99 år: 30 prosent
(Kilde: Frendeundersøkelsen / Norstat)
– Tallene viser at dette er noe vi får mer respekt for med alderen. At nesten 2 av 3 mellom 18 og 29 år legger i vei med halvveis sikt synes jeg ingenting om, sier Ytre-Hauge.